[ X ]

Kontynuując korzystanie z naszej strony internetowej (również poprzez zamknięcie tego komunikatu), wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych na zasadach wskazanych w "Polityce prywatności"

Kontynuuj przeglądanie

REKLAMA
REKLAMA
PODZIEL SIĘ


OCEŃ
3.1

Ból pod paluchem: zapalenie trzeszczki

Zapalenie aparatu trzeszczkowego to kontuzja stopy, która objawia się stanem zapalnym i silnym bólem u nasady dużego palca u nogi. U biegaczy najczęściej wynika z noszenia butów, w których wyrobiły sie wkładki. Zobacz, jak jej zapobiegać i jak ją leczyć.

Kontuzja stopy: ból pod paluchem - jak zapobiegać i leczyć rys. Mario Wagner

Trzeszczki to malutkie kości u nasady dużego palca. Do tzw. zapalenia aparatu trzeszczkowego najczęściej dochodzi u biegaczy, którzy gwałtownie zwiększają ilość przebieganych kilometrów. Kiedy nasada dużego palca jest stale narażona na ucisk, w otaczających ją tkankach występuje stan zapalny. Najczęściej zaczyna się od małego dyskomfortu, który stopniowo przeradza się w coraz silniejszy ból.

Jak leczyć zapalenie trzeszczki?

Co robić, gdy zauważysz pierwsze objawy? Na początek zmniejsz ilość przebieganych kilometrów i zadbaj o buty z odpowiednią wkładką. Możesz też doraźnie zastosować okłady z lodu i łykać środki przeciwbólowe. Wzmacniaj i rozciągaj mięśnie stopy, tak jak na podanych niżej ćwiczeniach, a szybciej wrócisz do normalnych przebiegów. Bez bólu.

REKLAMA

REKLAMA

Ból pod paluchem: ćwiczenie rozciągające rys. Charlie Layton

Kontroluj buty

Jedną z przyczyn kłopotów z trzeszczkami są zużyte buty do biegania. Pamiętaj więc – oprócz zasady, że należy zmieniać obuwie mniej więcej co 500-700 km, warto też co jakiś czas przyjrzeć się wkładkom w środku buta. Jeśli w miejscu, w którym paluch się opiera, tworzy się wgłębienie, to znak, że za chwilę prawdopodobnie zacznie Cię boleć. W takim wypadku najlepiej jest dokupić nową, grubszą wkładkę, która będzie lepiej amortyzowała każdy krok.

Rozciąganie

  1. Usiądź na podłodze z wyprostowanymi nogami.

  2. Zarzuć taśmę do ćwiczeń na lewą stopę, tak by oplatała ją tuż poniżej poduszek palców.

  3. Złap taśmę za dwa końce. Ugnij stopę i przyciągnij ją delikatnie taśmą do siebie.

  4. Wytrzymaj w tej pozycji przez dwie sekundy, po czym rozluźnij stopę i taśmę. Powtórz ćwiczenie 10 razy na każdą stopę.

REKLAMA

Ból pod paluchem: ćwiczenia wzmacniające rys. Charlie Layton

Wzmacnianie

Część pierwsza

  1. Usiądź na krześle, tak by stopy swobodnie zwisały. Między pierwszy i drugi palec włóż zawiązaną skarpetkę z obciążeniem. Palce stopy niech będą skierowane ku dołowi.

  2. Unieś palce najwyżej, jak potrafisz. Wytrzymaj tak sekundę i wróć do pozycji wyjściowej. Powtórz ćwiczenie po 10 razy na każdą stopę.

Część druga

  1. Zacznij od tej samej pozycji, z palcami skierowanymi ku dołowi. Zegnij nogę w stawie skokowym w taki sposób, jak w poprzednim ćwiczeniu – tym razem jednak paluch powinien być skierowany lekko w stronę osi Twojego ciała. Wytrzymaj sekundę.

  2. Opuść palce, tak by paluch wskazywał ziemię. Wytrzymaj sekundę.

  3. Zegnij nogę w stawie skokowym, palce wyciągnięte w górę – paluch powinien być skierowany na zewnątrz. Wytrzymaj sekundę i wróć do pozycji wyjściowej. Zrób po 10 powtórzeń na każdą stopę.

Jak zrobić obciążoną skarpetkę? Włóż do skarpetki półkilowy odważnik albo garść monet. Patent Może być nawet pół kilo żwiru, byle niezbyt drobnego. Zawiąż skarpetkę. Gotowe.

RW 11-12/2009

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ

REKLAMA

REKLAMA
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij