Chcesz spowolnić upływ czasu? Zrobisz to, biegając

Czy można sprawić, że wskazówki zegara będą wolniej odmierzać czas? Owszem, i bieganie długodystansowe Ci w tym pomoże. Udowodniono bowiem, że w trakcie intensywnego wysiłku ludziom uprawiającym sport sekundy naprawdę płyną w ślimaczym tempie.

Chcesz spowolnić upływ czasu? Zrobisz to, biegając Getty Images, Colin Beagley
fot. Getty Images, Colin Beagley

Zastanawiało Cię kiedyś, dlaczego druga połowa maratonu ciągnie się w nieskończoność? Albo dlaczego ostatnia 120-sekundowa seria trwa dłużej niż wcześniejsze 2-minutówki? Jak wynika z najnowszych badań opublikowanych na łamach naukowego pisma „Physiology & Behavior”, nasze postrzeganie czasu zmienia się podczas intensywnych wysiłków.

REKLAMA

Naukowcy poddali 12 wysportowanych badanych serii 20-minutowych testów na wiosłach i 30-sekundowych prób na rowerze. Uczestnicy eksperymentu pracowali na niskim, wysokim i maksymalnym poziomie intensywności. Poproszono ich, by sygnalizowali, kiedy uznają, że minęło 25, 50, 75 i 100% wyznaczonego czasu. Badani trafnie oceniali pierwsze dwa etapy (25 i 50% czasu), ale ich późniejsze szacunki w trakcie wysokiej i maksymalnej intensywności wskazywały, że czas minął wyraźnie szybciej niż im się wydawało.

Według autorów badań zły osąd upływającego czasu wiąże się też z niewłaściwym wyczuciem tempa. Badania podkreślają, że warto mieć plan startu uwzględniający czas i tempo, a korzystanie z zegarka na treningach i starcie naprawdę może pomóc biegaczom osiągać ich cele. Najpierw trenuj wyczucie tempa z zegarkiem, a potem co jakiś czas włącz rejestrowanie treningu, ale zasłoń jego tarczę. W domu sprawdź, czy rytm biegu się zgadzał. Umiejętność wyczucia tempa, zaufanie swoim odczuciom i samopoczuciu też się przydaje się w walce o życiówkę – nie tylko gdy smartwatch się rozładuje.

RW 07-08/2018

Zobacz również:
Stara zasada mówi, że aby szybko biegać, trzeba szybko trenować. Tyle tylko, że w tej zasadzie nie jest powiedziane, ile tego szybkiego trenowania powinno być. Okazuje się, że wystarczy 20%. Jeśli więc ciągle zwiększasz tempo na treningach, by wybiegać życiówkę, to lepiej wciśnij hamulec - może się okazać, że to wolniejsze bieganie na większości treningów da Ci upragniony rekord. Poznaj reguły biegania 80/20, które nawet zawodowym biegaczom pomagają odnosić sukcesy.
ZOBACZ WIĘCEJ

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA