[ X ]

Kontynuując korzystanie z naszej strony internetowej (również poprzez zamknięcie tego komunikatu), wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych na zasadach wskazanych w "Polityce prywatności"

Kontynuuj przeglądanie

REKLAMA
PODZIEL SIĘ


OCEŃ
3.9

Co daje bieganie? 45 powodów, dla których warto biegać

Dlaczego warto biegać? Poznaj powody, dla których miliony ludzi na całym świecie tracą głowę dla biegania lub przypomnij sobie, dlaczego Ciebie to kiedyś wciągnęło. Miej ten artykuł zawsze pod ręką - na wypadek, gdyby był Ci potrzebny jakiś argument za tym, że jednak warto założyć buty do biegania i wyjść z domu na trening.

| Data aktualizacji: 2019-11-04
Co daje bieganie? 45 powodów, dla których warto biegać fot. Denis Freitas

Naprawdę, nie masz się czego wstydzić - lenistwo, słabszy dzień, czy nawet zwątpienie potrafią w końcu dopaść każdego, nawet najbardziej ambitnego i zagorzałego fana biegania. Sztuką jest wyjść z tego kryzysu silniejszym, przełamać chwilową niemoc, z podniesionym czołem ponownie założyć swoje ulubione buty do biegania i z nową energią wrócić na ulubione biegowe trasy.

Jeśli borykasz się właśnie z problemem utraty sensu biegania, oto 45 argumentów, które pomogą Ci go odnaleźć.

1. Żegnaj, brzuchu

Badacze z Dublin University odkryli, że dorosły o masie 63 kg spala 391 kcal podczas 30 minut biegania. Dla porównania: jeżdżąc równie długo na rowerze, spala zaledwie 277 kcal, a grając w tenisa – 272 kcal. Jaśniej? Biegając, pozbywasz się nadwagi aż do 40% szybciej. A biegając i przy okazji zmieniając choć trochę swoją dietę, możesz osiągnąć jeszcze bardziej spektakularne efekty.

2. Mocne kości

Według brytyjskiego National Osteoporosis Society wystarczy zaledwie 15 minut spokojnego biegania 3 razy w tygodniu, żeby ryzyko zachorowania na osteoporozę w przyszłości zmniejszyło się nawet o 40%.

3. Realizacja celów

Biegacze stawiają sobie cele związane z czasem lub dystansem, skupiają się na ogólnie pojętym zdrowiu czy zmniejszeniu wagi, a jeszcze inni biegają po prostu, żeby się odprężyć i wyrwać z codziennego kieratu. Bieganie pozwoli Ci osiągnąć każdy cel, jaki sobie postawisz.

4. Sprawniejszy mózg

Badacze z Illinois University odkryli, że zaledwie 5-procentowy wzrost sprawności układu krążeniowo-oddechowego spowodowany bieganiem przekłada się na 15-procentowy wzrost sprawności intelektualnej. Innymi słowy, im więcej biegasz, tym jesteś inteligentniejszy.

5. Sport na miarę

Bieganie to sport idealny na polską pogodę. Deszcz, zimno, wiatr – to nie są wymówki, którymi da się usprawiedliwić niechęć do wyjścia na dwór. Po prostu ubierz się odpowiednio i uznaj to za kolejne wyzwanie. Każdy taki zaliczony mimo wszystko trening wzmocni Cię nie tylko fizycznie, ale i psychicznie.

6. Radość życia

Lekki i umiarkowany wysiłek uwalnia naturalne hormony szczęścia, czyli endorfiny, które pomagają zwalczać stres i powodują uczucie szczęścia. Nie przypadkiem biegacze generalnie są lepiej usposobieni do życia i rzadziej wpadają w psychiczne dołki.

7. Poranne emocje

Biegając wcześnie rano, możesz doświadczyć niesamowitych wrażeń. Reszta ludzkości śpi, a Ty jako pierwszy robisz ślad na dziewiczym śniegu, opustoszałe ulice należą tylko do Ciebie, widzisz oszałamiający wschód słońca i z nikim nie musisz się tym dzielić. Fajnie, prawda?

8. Dłuższy i lepszy sen

Badacze ze Stanford University School of Medicine zalecili bieganie przez 20-30 minut co drugi dzień ludziom cierpiącym na kłopoty ze snem. Z jakim skutkiem? Czas zasypiania skrócił się o połowę, a czas snu wydłużył się o prawie godzinę.

9. Akcje charytatywne

Miliony biegaczy na całym świecie angażują się w akcje zbiórek pieniędzy na rzecz potrzebujących. The London Marathon jest największym dorocznym przedsięwzięciem tego typu na świecie, które do tej pory może pochwalić się ponad 400 milionami funtów zebranymi na szczytne cele. Jeśli tego rodzaju poświęcenie nie da Ci żadnej satysfakcji, to co Ci ją da?

REKLAMA

REKLAMA

Co daje bieganie? 45 powodów, dla których warto biegać fot. Denis Freitas

10. Gładka skóra

Regularne bieganie redukuje oznaki starzenia się. Krążąca szybciej krew skuteczniej dostarcza komórkom skóry tlen i substancje odżywcze, a jednocześnie usuwa szkodliwe toksyny. Ćwiczenia stwarzają w organizmie idealne warunki do optymalizacji produkcji kolagenu, który pomaga wygładzać zmarszczki na skórze.

11. Lepsze trawienie

Według ekspertów z Bristol University bieganie pozytywnie wpływa na układ trawienny. Pomaga skrócić czas, który zajmuje jedzeniu przedostanie się przez jelito grube, co zmniejsza ilość wody absorbowanej przez organizm z pożywienia. Dzięki temu biegacze rzadko mają zaparcia.

12. Końskie zdrowie

Ćwiczenia o umiarkowanym natężeniu uaktywniają komórki układu odpornościowego, więc są one cały czas gotowe do walki z infekcją. Badanie przeprowadzone na University of North Carolina wykazało, że ludzie, którzy 5 razy w tygodniu biegali przez 15 minut, brali o połowę mniej zwolnień lekarskich niż ci, którzy w ogóle nie ćwiczyli.

13. Dłuższe życie

Badacze z King’s College London porównali ponad 2400 bliźniąt jednojajowych i zauważyli, że te z nich, które wykonywały wysiłek równoważny zaledwie trzem 30-minutowym przebieżkom w tygodniu, były aż o 9 lat „biologicznie młodsze” (nawet po pominięciu innych czynników, które mogą mieć na to wpływ, np. zbyt wysokiego BMI i palenia papierosów). Poza tym, jak pisze Amby Burfoot, zwycięzca maratonu w Bostonie z 1968 roku, "z bieganiem jest trochę jak z oszczędzaniem na emeryturę. Im dłużej to robisz, tym większe korzyści odniesiesz".

14. Brak kosztów

Jeśli chcesz, możesz oczywiście wydawać krocie na techniczną odzież i podróże na maratony na drugi koniec świata. Jeśli jednak wybierzesz inne podejście, bieganie praktycznie jest za friko. Wszystko, czego potrzebujesz, to buty, spodenki i koszulka. Niekoniecznie z najnowszej kolekcji i niekoniecznie z najwyższej półki.

15. Samodoskonalenie

Ściganie się sprawia, że stajesz się lepszy również w innych dyscyplinach sportu. Element rywalizacji z innymi zwiększa Twoją motywację do doskonalenia się – obojętnie, czy chcesz być szybki jak mistrz Formuły 1 Lewis Hamilton, czy wytrzymały jak walczący w ringu przez 12 rund bokserski czempion „Sugar” Ray Leonard.

16. Lepsze planowanie

Obojętnie, czy jesteś niedzielnym biegaczem, czy prawdziwym maniakiem, żebyś znaleźć czas na trening, często musisz dokładnie przemyśleć plan dnia. Wyjście na trening pomaga Ci lepiej zorganizować wszystko, co w danym dniu masz do zrobienia – zarówno przed, jak i po bieganiu.

17. Medale

Są przeznaczone nie tylko dla olimpijczyków. Weź udział w biegu, skończ go, a zdobędziesz swój własny medal jako dowód i pamiątkę tego, co udało Ci się własnymi siłami osiągnąć. Spoglądając na niego od czasu do czasu, przypomnisz sobie o odwiecznym prawie natury, że wysiłek włożony w realizację jakiegoś zadania, prędzej czy później procentuje.

18. Piękny umysł

Pisarze, muzycy, artyści i przedstawiciele innych zawodów, w których wymagana jest kreatywność, wykorzystują bieganie jako sposób na radzenie sobie z blokadami psychicznymi i kłopotami z podejmowaniem decyzji. Dostarcz szarym komórkom zwiększonej dawki tlenu, kiedy najbardziej go potrzebują, a pobudzisz neurony do efektywniejszej pracy. Na dodatek, biegnąc, oderwiesz się na chwilę od problemu i będziesz mógł potem ze świeżą głową spojrzeć na niego z nowej perspektywy.

19. Sprawność w łóżku

Jak wynika z badań Pentagon Research z 2010 roku, kobiety, które amatorsko uprawiają sport, są bardziej atrakcyjne dla 78,5% facetów; z kolei aż 86,2% ankietowanych kobiet przyznało, że pociągają ich wysportowani mężczyźni.

Badanie przeprowadzone przez Cornell University w USA wykazało, że seksualna wydolność biegających panów jest porównywalna z formą mężczyzn o 5 lat młodszych, a u kobiet bieganie przesuwa nadejście menopauzy o podobny okres. Na Harvard University odkryto, że mężczyźni po pięćdziesiątce, którzy biegają co najmniej 3 godziny tygodniowo, są o 30% mniej zagrożeni doświadczeniem problemów z potencją niż ci, którzy trenują mniej lub wcale.

REKLAMA

Co daje bieganie? 45 powodów, dla których warto biegać fot. Denis Freitas

20. Pozytywny nałóg

Owszem, bieganie może stać się nałogiem, ale jest to nałóg o raczej pozytywym wpływie na organizm. Co więcej, w takim wypadku może zastąpić inne, dużo bardziej obciążające ciało oraz otoczenie uzależnienia, jak picie alkoholu (Kazimierz Piskorek uratował się tak nie tylko z alkoholizmu, ale i depresji), zażywanie narkotyków (mistrz świata w Ironmanie Jerzy Górski jest tego najlepszym przykładem) oraz palenie papierosów (jak w przypadku naszego redakcyjnego kolegi). Warto zrobić mahniom?

21. Obiektywna ocena

W bieganiu nie ma miejsca na oszustwa – ani w kwestii dystansu, ani czasu. Zawsze dostaniesz to, na co zapracowałeś.

22. Szczupła sylwetka

Biegając pod górę, spalisz do 40% kalorii więcej. Przeciętny biegacz o wadze 68 kg spala 1299 kcal, pokonując w godzinę trasę o 10% nachyleniu, a biegnąc po płaskim – 922 kcal.

23. Koniec z nudą

Najbardziej nużące zajęcie, które dotychczas było niespecjalnie satysfakcjonującym obowiązkiem, można dosłownie w jednej chwili zamienić w energetyzujący i pobudzający trening biegowy – od porannego wyjścia po bułki do piekarni po wieczorne wyprowadzanie psa na spacer. Nagle każde założenie butów zyskuje dodatkowy wymiar i to w dodatku taki, jaki lubisz.

24. Zapach nowych butów

Czytasz recenzje, sprawdzasz opinie na forach, mierzysz, typujesz trzy najbardziej Ci pasujące modele i w końcu wybierasz najlepsze dla siebie. Nie da się ukryć, kupowanie rzeczy jest całkiem przyjemne, jeśli wydajemy pieniądze po to, by móc robić rzeczy, które sprawiają nam jeszcze więcej przyjemności.

25. Radość odkrywcy

Pewnego dnia biegniesz w lewo, a nie – jak zwykle – w prawo, i nagle odkrywasz fantastyczne widoki w miejscu zupełnie Ci dotąd nieznanym. A na urlopie, zamiast w tłumie turystów sunąć powoli od jednego zabytku do drugiego, docierasz do nich, kiedy inni jeszcze przewracają się w łóżku na drugi bok. Wyobraź sobie, do ilu jeszcze takich miejsc możesz dotrzeć podczas biegania.

26. Porozumienie ponad podziałami

Bieg zaraz ma się zacząć, a Ty widzisz tę samą twarz, co na ostatnich zawodach. Jako wyraz wzajemnego szacunku i świadomości czekającego was wyzwania lekko się sobie kłaniacie. Nikt inny tego nie widzi, ale Ty wiesz, że rękawica została rzucona.

27. Satysfakcja

W bieganiu Ty ustalasz cele, Ty na nie pracujesz i Ty osiągasz wyniki. Gdy pobijesz życiówkę – delektuj się tym, bo tylko Twoja w tym zasługa. A potem popraw rekord i rozkoszuj się ponownie uczuciem zwycięstwa.

REKLAMA

REKLAMA

Co daje bieganie? 45 powodów, dla których warto biegać fot. Denis Freitas

28. Podróże małe...

Nie ma lepszego sposobu na poznanie nowego miejsca podczas wyjazdu służbowego, dlugiego weekendu czy wakacyjnego wyjazdu niż wskoczenie w buty biegowe i powłóczenie się po okolicy. Pozwoli Ci to zorientować się w nowym terenie, doda energii po podróży, dostosuje zegar biologiczny do innej strefy czasowej oraz da szansę szybciej poznać mieszkańców tego miejsca.

29. ...i duże.

Jaki inny sport da Ci taki pretekst do podróżowania dookoła Ziemi? Wspaniałe maratony odbywają się w najróżniejszych zakątkach świata – od Nowego Jorku po Moskwę, od Sydney po Londyn, od szczytów Himalajów po plaże Hawajów. Organizowane są także w małych miejscowościach, o których istnieniu nigdy dotąd nie słyszałeś. Stwarza Ci to niepowtarzalną szansę na poznanie nowych, fascynujących miejsc. Poza tym, w odróżnieniu od większości innych dyscyplin sportu, nie musisz ze sobą taszczyć mnóstwa sprzętu.

30. Zdrowe płuca

Usprawnij układ oddechowy. Podczas biegania dorosły człowiek zużywa 10 razy więcej tlenu, niż gdyby w tym samym czasie siedział przed telewizorem. Z czasem bieganie wzmacnia system krążenia i umożliwia sercu i płucom efektywniejszą pracę, a to oznacza szybsze dostarczanie tlenu tam, gdzie jest to akurat potrzebne. W efekcie możesz ćwiczyć więcej, mniej się męcząc. Brzmi nieźle, prawda?

31. Zdrowe serce

Badania na Purdue University w USA wykazały, że regularne bieganie może o 50% zmniejszyć ryzyko zawału. Wiele innych chorób najważniejszego mięśnia w ludzkim ciele również rzadziej dotyka biegaczy niż przedstawicieli mniej aktywnej fizycznie reszty społeczeństwa.

32. Prawdziwy przyjaciel

Życie ma różne fazy – bywają momenty, kiedy biegasz mniej lub wcale, bo praca zabiera Ci więcej czasu lub jesteś na wakacjach. Bieganiu to niespecjalnie szkodzi – Twoja forma dostosowuje się do zawirowań życiowych i jeśli przerwa od biegania nie jest zbyt długa, nie musisz zaczynać wszystkiego od nowa. A najlepsze jest to, że bieganie jest z Tobą zawsze, kiedy tego potrzebujesz.

33. Szczęście

Porównując badania biegaczy przed i po biegu, neurolodzy z uniwersytetu w Bonn odkryli w czołowej części ich mózgów i w ich płacie limbicznym większe ilości endorfiny – hormonu szczęścia, biorącego udział w przetwarzaniu przez organizm emocji i stresu.

34. Czyste środowisko

Chcesz oddychać świeżym, czystym powietrzem? Marzysz o bieganiu po zadbanych trasach wśród drzew? Podczas pokonywania kolejnych kilometrów masz mnóstwo czasu, żeby docenić, jak ważne jest czyste środowisko i zastanowić się, co możesz zrobić w swoim najbliższym otoczeniu, żeby żyć bardziej niż dotąd ekologicznie. Pamiętaj, że biegnąc rano po świeże pieczywo czy biegając choćby od czasu do czasu do pracy, bezpośrednio wpływasz na zmniejszenie emisji spalin. To naprawdę nie jest trudne.

35. Terapia grupowa

Badanie na Harvard Medical School prowadzone przez 9 lat wykazało, że u ludzi, którzy mają dużo przyjaciół, ryzyko przedwczesnej śmierci zmniejsza się aż o 60% – dzięki niższemu ciśnieniu krwi i większej odporności na choroby. Bieganie to także świetna szansa na zawarcie nowych znajomości i uprawianie sportu w gronie przyjaciół.

36. Życie rodzinne

To jedna z niewielu aktywności fizycznych, które można uprawiać całą rodziną. Nawet małe dziecko może Ci towarzyszyć w wózku do biegania, a rodzice i dziadkowie mogą zmieniać się w roli „pchacza”. Starsze dziecko może jechać obok na rowerku. Wiele imprez biegowych organizuje się specjalne dla rodzin.

REKLAMA

Co daje bieganie? 45 powodów, dla których warto biegać fot. Denis Freitas

37. Dyscyplina

Ćwiczenie czyni mistrza – zarówno w bieganiu, jak i w życiu. Ludzie, którzy osiągają sukcesy, to  najczęściej nie ci najbardziej utalentowani, ale niezwykle zdyscyplinowani.

38. Oklaski

Choć przybiegasz na samym końcu, dostajesz gromkie brawa, a spiker głośno komentuje ostatnie metry Twojego biegu ku mecie. Zasługujesz na to. W końcu nikt nie biegł dłużej niż Ty. W jakim innym sporcie ostatni są witani tak samo, a może nawet bardziej entuzjastycznie, jak zwycięzcy? Bieganie jest dla wszystkich, bez względu na zdolności.

39. Równość

Bieganie to dyscyplina odpowiednia dla każdego, niezależnie od warunków fizycznych, płci, koloru skóry, religii, wieku, wykształcenia, wykonywanego zawodu itd. Nie istnieją bariery, które mogłyby być przeszkodą. To także dyscyplina sportu, która potrafi jednoczyć ludzi, którzy w innych okolicznościach niekoniecznie za sobą przepadają.

40. Poczucie kontroli

Niezależnie od stresów w pracy lub życiu prywatnym, to Ty decydujesz, ile czasu i kiedy poświęcisz na bieganie. Możesz wcześniej wstać, skrócić przerwę na lunch lub zrezygnować z oglądania wiadomości. Możesz pobiec zamiast pojechać samochodem albo pobiegać na bieżni, oglądając ulubiony serial.

41. Na całe życie

Biegacz nigdy nie przechodzi na emeryturę. W innych dyscyplinach w końcu trzeba powiedzieć sobie „dość”, a bieganie możesz uprawiać do końca życia. Popatrz chociażby na siedemdziesięcioletnią legendę – Rona Hilla, który od 1964 roku nie zmarnował ani jednego dnia, nie biegając. Albo Fauję Singha, który w wieku 100 lat wystartował w maratonie.

42. Lekki poród

Badacze z Michigan University w USA odkryli, że przyszłe mamy, które regularnie ćwiczyły podczas ciąży, miały w jej czasie lepszy nastrój, a później łatwiejszy i mniej skomplikowany poród, po którym szybciej dochodziły do siebie.

43. Skuteczna terapia

Nie ma lepszej ucieczki przed napięciami i stresami współczesnego życia, niż wskoczenie w sportowy strój i wyruszenie przed siebie. Jesteś tylko Ty i trasa, którą biegniesz – bieganie daje Ci czas na przeorganizowanie życia i przemyślenie spraw, jak również świadomość, że kiedy skończysz trening, będziesz w lepszym miejscu niż na początku biegu.

44. Soli do woli

Zwiększanie spożycia soli rzadko kiedy jest zalecane przez lekarzy, ale na kilka dni przed maratonem jest to jak najbardziej wskazane – możesz więc bez skrupułów chrupać czipsy. Zawarta w nich sól pomoże Ci uniknąć hiponatermii – przypadłości spowodowanej piciem zbyt dużej ilości wody ze zbyt małą zawartością sodu. Stan ten może prowadzić do zaburzeń świadomości, nudności, a w rzadkich wypadkach nawet do śmierci.

45. Nieprzewidywalność

Nigdy nie wiesz, dokąd dotrzesz. Nie wiesz, kogo spotkasz, kogo poznasz i co zobaczysz. Co więcej – nie wiesz, jakie myśli wpadną Ci do głowy podczas biegania. Najbliższy bieg może zmienić Twoje życie tak bardzo, że nawet nie będziesz w stanie sobie tego wyobrazić, wiążąc sznurówki przed treningiem.

RW 11/2011  

Komentarze

 (2)
ZOBACZ KOMENTARZE

REKLAMA

REKLAMA
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij