Eksplozywna rozgrzewka przed bieganiem

Nie przepadasz za rozgrzewką? Spróbuj ćwiczeń eksplozywnych - zestaw takich szybkich, dynamicznych ćwiczeń przygotuje Twoje ciało do biegania w mgnieniu oka. Sprawi też, że już podczas biegu Twoje ciało będzie potrzebować mniej energii i tlenu.

Eksplozywna rozgrzewka przed bieganiem Jonathan Pushnik
fot. Jonathan Pushnik

Kiedy jest dużo emocji i mało czasu, odpuszczenie rozgrzewki wydaje się kuszące. Kiedy dopadną Cię takie myśli, pamiętaj o badaniu opublikowanym w magazynie „Frontiers of Physiology”, które pokazuje, że ćwiczenia plyometryczne, w których zmuszasz mięśnie do generowania maksymalnej mocy w minimalnym czasie (np. wyskoki z przysiadu czy przeskoki z wykroku), poprawiają ekonomię biegu biegaczy amatorów.

Badanie analizowało pobór tlenu (VO2) przy czterech różnych prędkościach biegu po zwykłej rozgrzewce, ćwiczeniach oporowych oraz plyometrycznych. Po każdej próbie uczestnicy odpoczywali 48 godzin. Wyniki pokazały, że – niezależnie od prędkości – najmniejsze VO2 mieli biegacze po plyometrii, co oznacza, że potrzebowali mniej tlenu i energii, by biec w danym tempie.

Jeśli chcesz skorzystać z tego badania i poprawić ekonomię biegu na następnym treningu lub starcie, spróbuj na początek tych trzech ćwiczeń przedstawionych poniżej - każde z nich rób w 2 seriach po 8 powtórzeń, odpoczywając między seriami przez 60 sekund. Potem możesz rozszerzyć swój repertuar ćwiczeniami z tych artykułów:

Eksplozywna rozgrzewka przed bieganiem Andrea Manzati/Alconic
rys. Andrea Manzati/Alconic

Przeskoki

Zacznij od wykroku. Obniż pozycję, a potem wybij się w górę i zamień w powietrzu nogi miejscami. Wyląduj i od razu płynnie obniż pozycję przed kolejnym skokiem.

REKLAMA
}