Improwizacja pod kontrolą: Plan na brak planu treningowego

Nie każdy może pozwolić sobie na realizację planu treningowego. Wiele osób wybiera spontaniczny program ćwiczeń uzależniony od pogody, ilości pracy, dzieci i czasu spędzonego w kolejkach i korkach. Podpowiadamy, jak trenować bez planu, żeby forma rosła, a kontuzje Cię omijały.

Planowanie treningu Peter Ryan
rys. Peter Ryan

Nawet jeśli jesteś mistrzem improwizacji i kochasz spontaniczne decyzje, bieganie lepiej odegra swoją rolę w Twoim życiu, jeśli opanujesz sztukę pisania scenariusza tygodnia. Wtedy, kto wie, może chwilowe natchnienie przerodzi się z zachcianki w Wielką Improwizację?

REKLAMA

Podstawowe elementy

Tydzień idealny powinien zawierać długie wybieganie poprawiające wytrzymałość, trening zwiększający siłę na podbiegach i trening, który będzie przyjemnością: grupą lub w pięknym otoczeniu (doda Ci motywacji). Element szybkościowy dołącz do planu, kiedy nadejdzie pora na poprawianie czasów.

Dobry kalendarz

Bieganie co drugi dzień daje podatnym na kontuzje punktom, jak np. kolana i stopy, czas na regenerację. Najdłuższe wybiegania zostaw na weekendy, kiedy masz najwięcej wolnego czasu. Wtorek i czwartek to dobry moment na krótkie sesje na podbiegach i biegowe wypady z grupą. Jeśli już zaplanujesz treningi szybkościowe, dni przed i po przeznacz na regenerację.

Czas na relaks

W dni bez treningów odpoczywaj, ale nie musi się to ograniczać do sportu oglądanego z kanapy przed telewizorem. Nie warto rezygnować z aktywności. Spacery, aqua-jogging, joga, tai-chi, sporty grupowe czy orbitrek dodadzą Ci energii, spalą trochę tłuszczu i pozwolą aktywnie wypocząć.

Walka z nudą

Dla urozmaicenia cotygodniowego schematu możesz zmieniać trasy lub poszukać grupy biegowej. Czasami wystarczy kompan do treningów, który będzie jechał obok Ciebie na rowerze.

Jeśli masz przed sobą start w zawodach albo nowy dystans, wprowadź do planu specjalistyczne elementy treningu. Po tygodniu przeznaczonym na pracę nad pierwszą życiówką kolejne dni zapełnij spokojniejszymi treningami, a dopiero w następnym tygodniu wróć do pracy nad szybkością, siłą i wydłużeniem dystansu.

RW 07/2013  

Zobacz również:
Bieżnia mechaniczna wciąż nie zyskała należytego jej szacunku, tymczasem jest to narzędzie treningowe, któremu pomoże każdemu biegaczowi realizować jego cele. Zobacz, jak możesz ją wykorzystać do spalania zbędnego tłuszczu, pracy nad szybszym tempem biegu oraz zwiększania wytrzymałości i mocy swoich mięśni.
ZOBACZ WIĘCEJ

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA