REKLAMA

Jak biegać na bieżni mechanicznej? Porady dla początkujących

Okres jesienno-zimowy to najlepszy czas w roku, by obrać zdecydowany kurs na bieżnię. Przejdź przyspieszone szkolenie obsługi i trenowania na bieżni, by nie zaliczyć żadnej wpadki. Sezon na bieganie wcale nie kończy się w październiku!

Podstawy treningu na bieżni mechanicznej Zohar Lazar
Jak zacząć biegać na bieżni mechanicznej? Oto podstawy treningu na taśmie (rys. Zohar Lazar).

To normalne, że czujesz się nieswojo, kiedy świat pod Tobą ucieka, a Ty, choć się ruszasz, stoisz w miejscu. Wchodząc na rolkę, pamiętaj o tym, żeby zawiesić oczy na jednym punkcie – dzięki temu nie zacznie Ci się kręcić w głowie. Staraj się biec pośrodku pasa, czyli ani nie za blisko konsoli, ani nie na jego krawędzi. Ubierz lżejsze buty – bieżnia mechaniczna absorbuje wstrząsy, więc nie musisz mieć takiej amortyzacji, jak podczas treningu na asfalcie. Gdy już przywykniesz, spróbuj poniższych treningów.

Bieżnia mechaniczna - czyli jaka?

Nazywana jest też bieżnią magnetyczną. W odróżnieniu od elektrycznej, jej pas nie jest napędzany silnikiem. Wprowadza się go w ruch samodzielnie, siłą mięśni – najpierw maszerując, a potem biegnąc.

REKLAMA

Rozpracuj konsolę

Zapoznaj się z pulpitem bieżni. Oprócz mierzenia dystansu, czasu i spalonych kalorii, posiada programy treningowe, które mogą Ci się przydać. Znajdziesz wśród nich sesje na regenerację, poprawę szybkości czy spalenie kilogramów. Jeżeli masz monitor pracy serca, skorzystaj z funkcji HRC, czyli dopasowania treningu do pulsu.

Więcej o bieganiu na bieżni przeczytasz tutaj: Bieganie na bieżni. Pytania i odpowiedzi o trening na taśmie

Nie patrz na zegarek!

Podstawowa zasada: nie patrz na zegarek, bo każda minuta będzie trwała godzinę. Podobnie może się dłużyć śledzenie dystansu. Jeśli lubisz sobie uciąć pogawędkę z innymi biegaczami, przychodź na siłownię, kiedy jest najwięcej osób. Znajdziesz kogoś do rozmowy, a czas upłynie Ci szybciej.

Wykorzystaj bieżnię by trenować szybkość

Bieżnia daje doskonałe możliwości ćwiczenia szybkości. W normalnych warunkach łatwiej Ci zwolnić – tutaj pas cały czas utrzymuje pożądaną prędkość. Spróbuj np. „drabinki”. Najpierw rozgrzej się przez 5-10 minut, a potem przyspiesz na 2 min do tempa, w jakim pokonujesz 5 km. Odpoczywaj, truchtając przez 2 min. Następnie przyspiesz do tej samej szybkości na 3 min, po czym 3 min odpoczywaj. Powtarzaj, aż dojdziesz do 6 lub 7 min.

Zajmij się czymś na bieżni

Niektóre bieżnie wyposażone są w małe telewizory. Są też takie, które mają DVD. Możesz wtedy połączyć bieganie z oglądaniem ulubionego serialu lub programu w telewizji.

Czytaj też: Bieganie na bieżni: trening na maszynie bez nudy

Czy na bieżni biega się łatwiej niż na zewnątrz?

Tak. Zwłaszcza w przypadku bieżni elektrycznej napędzana silnikiem rolka wyręcza Twoje mięśnie. Dodatkowo nie musisz stawiać czoła oporowi powietrza, nierównościom terenu itd. Dlatego, żeby to zrównoważyć, dobrze jest zwiększyć nachylenie o 2-3 stopnie – wtedy osiągniesz podobny poziom wysiłku.

RW 12/2014

Komentarze

 (3)
ZOBACZ KOMENTARZE
REKLAMA