[ X ]

Drogi Użytkowniku,

W związku z tym, że począwszy od dnia 25.05.2018 r. na terenie Polski obowiązują nowe przepisy regulujące kwestie ochrony Państwa danych osobowych, Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych), (dalej zwane RODO), Motor-Presse Polska sp. z o.o. z siedzibą we Wrocławiu (53-238) przy ul. Ostrowskiego 7, wpisana do rejestru przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego prowadzonego przez Sąd Rejonowy dla Wrocławia – Fabrycznej we Wrocławiu, VI Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod nr KRS: 0000151026, NIP: 8990026326, REGON: 930327847 o kapitale zakładowym w wysokości 2.860.000,00 złotych zachęcamy do zapoznania się ze zaktualizowaną treścią "Polityki prywatności" naszych Serwisów. Znajdują się w niej szczegółowe informacje na temat zasad przetwarzania danych osobowych na naszych stronach internetowych.

Kontynuując korzystanie z naszej strony internetowej (również poprzez zamknięcie tego komunikatu) z wykorzystaniem domyślnych ustawień przeglądarki internetowej w zakresie prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez Motor-Presse Polska Sp. z o. o oraz naszych Zaufanych Partnerów do celów marketingowych, w szczególności na potrzeby wyświetlania reklam dopasowanych do Twoich zainteresowań i preferencji. Pamiętaj, że wyrażenie zgody jest dobrowolne. Możesz też odmówić zgody lub ograniczyć jej zakres zmieniając ustawienia plików cookies w przeglądarce.

Kontynuuj przeglądanie

PODZIEL SIĘ



OCEŃ
2.9

Jak najszybciej poprawić szybkość?

Naukowcy od dawna szukają odpowiedzi na pytanie, który rodzaj treningu jest najlepszy, by biegać szybciej. Najnowsze badania sugerują, że rekordowe efekty może dać połączenie interwałów i treningu tempowego ze... skakaniem.

Najkrótsza droga od żółwia do zająca prowadzi przez trening plyometryczny - uważają naukowcy. (rys. Thomas Fuchs)

Biegacze zawsze szukają sposobów na to, by poprawić sprawność i szybkość. Wierzymy, że program treningowy, który wykonujemy, przyniesie dobry efekt. By taki znaleźć, przeszukujemy sieć, magazyny, szukamy porad mistrzów i ich trenerów.

Czasem jednak jest z tymi programami podobnie jak z wizytą u mechanika lub dentysty: chcemy wierzyć w ich skuteczność, bo co innego nam pozostaje? O skuteczności programu i tak przekonamy się dopiero na jego koniec, a wtedy już nie da rady go zmienić.

Teraz krótki quiz: który z opisanych dalej programów treningowych byłby Twoim faworytem, gdyby każdy z nich gwarantował poprawienie Twojej życiówki w maratonie o 20 minut:

A) Pokonanie tygodniowo 150 km plus 6 godzin w lodowej kąpieli;

B) Pokonanie 150 km plus 6 godzin masażu;

C) Pokonanie 80 km tygodniowo i mnóstwo czasu na oglądanie ulubionego serialu?

Wierzę, że Twój wybór jest taki sam, jak mój. Ale okazuje się, że najlepsza odpowiedź może Cię zaskoczyć - naukowcy nie są w stanie stwierdzić na 100%, który z programów - A, B czy C - jest najlepszą drogą do sukcesu.

Dlatego właśnie dwóch badaczy z Nowej Zelandii, Carl Paton i Will Hopkins, rozpoczęło badania nad 22 programami treningowymi, by zbadać, jaki sposób najlepiej poprawia wyniki w sportach wytrzymałościowych. W swoich badaniach skoncentrowali się na programach, które wykonywali weterani, czyli sportowcy z dużym stażem treningowym. To ważne.

"W przypadku początkujących sportowców bardzo łatwo znaleźć program, który da szybką i wyraźną poprawę wyników. U takich osób nie trzeba wiele robić, by bić swoje rekordy" - mówi Carl Paton. Sam, zanim zajął się teoretyczną stroną treningu, uprawiał kolarstwo, ale nie zdecydował się na przejście na zawodowstwo, bo zorientował się, że prędzej zamęczy się na śmierć niż ucieknie peletonowi. Dziś bawi się w triatlon i pokonuje półmaraton w czasie 1:25.

Kiedy Paton z Hopkinsem rozpoczęli swoje badania, byli zaskoczeni skromniutką ilością wiarygodnych i udokumentowanych danych. "Słysząc wiele historii o świetnych planach treningowych, myśleliśmy, że nie będzie problemów z danymi do naszego porównania. Myliliśmy się" - mówi Hopkins.

Twój cel: ćwiczyć dynamicznie

Ostatecznie poddali analizie 22 programy treningowe. Wyniki porównywali metodami statystycznymi (co jest domeną Hopkinsa) i opublikowali w pracy "Wpływ treningu o wysokiej intensywności na wyniki i fi zjologię sportowców uprawiających dyscypliny wytrzymałościowe". Bezapelacyjnym zwycięzcą porównania został "maksymalny" trening interwałowy: dał najlepszą poprawę wyników, często od 4 do 6%.

Trudno to uznać za niespodziankę. Interwały są jedną z ulubionych technik trenerów i biegaczy już od końca II wojny światowej. "Maksymalny" to taki rodzaj interwałów, w których biegniesz ze zwiększoną prędkością od 2 do 10 minut w tempie na 3 km. Zwykle jest to powtarzanie w przyspieszonym tempie od 800 do 2400 m. Jeśli chcesz poprawić szybkość, taki trening to Twoja broń numer jeden.

1 2
STRONA 1 z 2

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij