Jak zorganizować sobie studio jogi we własnym domu?

Joga nie musi oznaczać skomplikowanych asan i regularnych wypraw do studia jogi. Możesz praktykować ją w domu, by przekonać się , jak dobrze wpływa na Twoje biegowe wyniki. Zanim jednak za to się zabierzesz, przygotuj sobie odpowiednią do tego przestrzeń.

Jak zorganizować sobie studio jogi we własnym domu? Trevor Raab
fot. Trevor Raab

Joga wśród gnających za życiówkami i medalami biegaczy bywa ostatnią aktywnością, na którą by się zdecydowali, mając chwilę na ruch. No bo ileż można tak tkwić w miejscu?! Joga jednak od starożytności wytrwale czeka, aż dojrzejemy, by docenić jej zalety. Praktyka nie tylko pomaga usprawnić ciało biegaczy, ale też uzyskać spokój i koncentrację nie tylko w aktywnym, ale i codziennym życiu.

Najtrudniejsze w jodze bywa samo wejście na matę, więc pomożemy Ci pozbyć się paru wymówek, podsuwając ten przewodnik, który pomoże Ci zorganizować domowe studio jogi. W przeciwieństwie do domowej siłowni, która bywa poza zasięgiem finansowym i metrażu mieszkań, domowe studio jogi jest dużo bardziej przystępnym sposobem na domową aktywność. Taka strefa jogi w Twoim domu powinna  Cię cieszyć, inspirować i angażować wszystkie zmysły. 

Taki jest cel, ale pierwszym krokiem jest znalezienie miejsca, gdzie możesz się uziemić. Nie powinna to być często uczęszczana przez domowników lokalizacja, w której łatwo rozproszyć uwagę. Nie chcemy też, żeby był to ponury garaż. Nie musisz przeznaczać na to całego pomieszczenia – wystarczy znaleźć alkowę w sypialni albo cichy kącik w odświeżonej piwnicy.

Kiedy już znajdziesz taką przestrzeń – minimum 2 mkw. – przy aranżowaniu jej stawiaj na naturę i minimalizm.

Nie pomijaj kwestii wentylacji. Cała praktyka jogi skupia się wokół kontrolowanego oddechu, więc ważne, żeby móc otworzyć okno i wpuścić świeże powietrze albo w razie potrzeby wstawić oczyszczacz powietrza lub wiatrak. Wielu początkujących joginów doceni bliskość ściany jako dodatkowej podpórki, zapewniającej stabilność w różnych mniej lub bardziej statycznych pozycjach.

Optymalnie jest ćwiczyć przy naturalnym świetle, ale jeżeli po prostu wybierzesz porę zgodną ze swoim rytmem okołodobowym i preferowaną godziną na ćwiczenia, to też będzie dobra opcja. Czasami wystarczy dobrać kolor żarówek, by osiągnąć pożądany klimat.

Podłoże, na którym praktykujesz, może być zarówno Twoim sprzymierzeńcem, jak i rozpraszaczem. Idealna nawierzchnia jest łatwa do czyszczenia i niezbyt zimna. Większość nowoczesnych szkół jogi stawia na drewniane, bambusowe, a nawet korkowe wykończenie, jako że te materiały zmniejszają oddziaływanie na stawy i łatwiej utrzymują temperaturę pokojową. Beton jest zbyt twardy i zimny, a położona na nim wykładzina może być zbyt śliska dla maty i trudniejsza w utrzymaniu czystości (a przecież nie chcemy, żeby praktyka kojarzyła Ci się ze sprzątaniem).

Jeżeli zamarzysz o przestrzeni na zewnątrz, unikaj trawnika (zwłaszcza nierównego) i piasku, bo niestabilne podłoże utrudni praktykę i spowolni opanowywanie prawidłowej techniki. Problemem może być też powszechny brak poszanowania zasady sprzątania po swoich pupilach przez właścicieli psów.

Masz w planach remont? Weź pod uwagę wpływ kolorów na nastrój. Niebieskości, zielenie, brązy i łagodne róże mają efekt kojący, a pomarańcze, czerwienie i żółcie stymulują układ nerwowy. Lustra nie są obowiązkowym wyposażeniem dla początkujących, których może rozpraszać to, jak wyglądają, odwracając uwagę od tego, co czują. Z czasem nauczysz się wykorzystywać lustro do korygowania swoich pozycji – praktyka jogi to wewnętrzne zrozumienie subtelnych niuansów anatomii i ruchu.

Są zwolennicy jogi w ciszy, ale dźwięki natury – ptasie trele, szum wiatru czy wody – mogą wzmocnić praktykę. Możesz to wykorzystać, tłumiąc rozpraszające dźwięki i zyskując skupienie: zamiast muzyki, postaw na dzwonki powietrzne. Jeżeli chcesz wejść w to głębiej, podczas rozgrzewki lub postartowej medytacji wypróbuj dudnienie synchroniczne: badania wykazały, że obniża ono ciśnienie, niepokój i stymuluje kreatywność.

Korzystaj z kocy jako pomocy i miej je złożone pod ręką. Nie tylko na wypadek drzemki – spokojnie, podczas praktykowania jogi nie będzie wiało nudą. Koc zmniejsza dyskomfort przy dłuższym trwaniu w pozycji i podnosi komfort medytacji.

Zobacz także:

RW 01-02/2023

Zobacz również:
REKLAMA
}