Nowy wzór na HRmax: rewolucja w obliczaniu tętna maksymalnego?

Zespół naukowców z warszawskiej kliniki Sportslab zaproponował nowy wzór na obliczanie jednego z najważniejszych wskaźników stosowanych w sporcie, czyli tętna maksymalnego. Po wielu miesiącach badań i analiz wyniki ich pracy zostały opublikowane na łamach międzynarodowego czasopisma „Frontiers in Physiology”. Czy dzięki ich badaniom uda się precyzyjniej ustalać HRmax dla każdego z nas?

Nowy wzór na HRmax: rewolucja w obliczaniu tętna maksymalnego? Breslavtsev Oleg/shutterstock.com
fot. Breslavtsev Oleg/shutterstock.com

Precyzyjne obliczenie tętna maksymalnego to kluczowa sprawa dla każdego biegacza, gdyż pozwala utrzymać właściwą intensywność wysiłku na każdym etapie treningu lub zawodów poprzez dopasowanie tempa do aktualnych możliwości wydolnościowych organizmu. Dlatego zespół złożony z dra Szczepana Wiechy, prof. Marka Postuły i dr Jacka Lacha postanowił bliżej przyjrzeć się tematowi. Specjaliści przeanalizowali ponad 4 tysiące badań wydolnościowych, włączając do analizy ponad 3 tysiące wyników. Jak zapewniają badacze, są to najliczniejsze obserwacje tego typu dla polskiej populacji, w których wzięto pod uwagę osoby rekreacyjnie i wyczynowo uprawiające bieganie lub kolarstwo.

REKLAMA

„Na podstawie analizy określiliśmy nowy wzór na HR max, którego zweryfikowana dokładność jest na chwilę obecną najdokładniejsza dla osób rekreacyjnie i wyczynowo trenujących dyscypliny wytrzymałościowe – tłumaczą naukowcy. - Dodatkowo zweryfikowaliśmy, czy skład ciała, wytrenowanie i płeć mają jakieś znaczenie dla uzyskiwanych wartości HRmax”.

Bazując na uzyskanych w ten sposób danych, naukowcy opracowali nowy wzór na kalkulację tętna maksymalnego:

229 – 0.64 * wiek – 0.23 * masa ciała − 0.38 * VO2max + 0.33 * poziom tkanki tłuszczowej + 0.44 * poziom wytrenowania + 8.74 * płeć + 0.97 * warunki testowe (kolarstwo lub bieganie)

REKLAMA

REKLAMA

Nowy wzór na HRmax: rewolucja w obliczaniu tętna maksymalnego? Breslavtsev Oleg/shutterstock.com
fot. Breslavtsev Oleg/shutterstock.com

Dość skomplikowany, prawda? Cóż, w opracowanym przez polskich badaczy modelu istotne znaczenie miały czynniki takie, jak BMI, płeć, wytrenowanie czy procentowy udział tkanki tłuszczowej w ciele. Ich udział w ogólnym modelu był jednak bardzo niewielki, co w praktyce oznacza, że można pomijać te zmienne w prognozowaniu HRmax. Zaproponowali więc uproszczony wzór, który wygląda następuąco:

202.5–0.53 * wiek (w latach)

„Otrzymaliśmy najlepszą do tej pory na świecie predykcję wzoru z najniższym średnim błędem, ale sama predykcja pomimo tak dokładnych analiz i modeli matematycznych zawiera duży błąd. Okazało się bowiem, że wiek odpowiada jedynie za 20% wyjaśnialności HRmax, a różnice wartości faktycznych do kalkulowanych są na poziomie plus/minus 7,04 uderzeń na minutę” – komentują swoje wyliczenia badacze.

Warto przeczytać: Czy bieganie jest zdrowe? Fizjolog Szczepan Wiecha odpowiada biegaczom

Co to oznacza? Generalna konkluzja jest taka, że tętno maksymalne wciąż lepiej mierzyć bezpośrednio, jeśli nie ma do tego przeciwwskazań (najdokładniejszym sposobem określenia HRmax jest tzw. stopniowany test wysiłkowy, popularnie nazywany badaniem wydolnościowym), ponieważ margines błędu, jeśli oprzemy się na kalkulacjach matematycznych, jest zbyt duży, aby móc takim obliczeniom zaufać. Inaczej mówiąc, opieranie wyliczeń tętna maksymalnego na prostych wzorach nadal nie jest dość precyzyjne, np. powszechnie stosowany wzór 220 - wiek daje błąd na poziomie nawet 9 uderzeń serca na minutę.

Jak zapewniają panowie Wiecha, Postuła i Lach, dalsze analizy już trwają, a dotyczą m.in. kalkulacji i weryfikacji tzw. stref tętna i progów metabolicznych oraz różnic pomiędzy badaniami kolarskimi i biegowymi dla triathlonistek i triathlonistów.

Zobacz także:

AF

Zobacz również:
Żeby biegać szybko, bezboleśnie i efektywnie, potrzebujesz harmonijnej współpracy tułowia z nogami - a kluczem do niej jest prawidłowa praca bioder. Zwiększ zakresy ruchu, popraw siłę i zyskaj nowe umiejętności, by kontrolować swoje biodra i lepiej biegać.
ZOBACZ WIĘCEJ

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA