Odwrócony test Coopera. Tabele z normami dla próby biegowej

Jacek Fedorowicz w jednym ze swoich felietonów z cyklu "Lekkim krokiem", publikowanych w magazynie Runner's World, pisze o odwróconym teście Coopera jako świetnym sprawdzianie formy. Przeczytaj, jak samemu przeprowadzić taką próbę i sprawdź w tabelach z normami, jak ma się Twoja wydolność.

test Coopera, odwrócony test Coopera, tabele test Coopera fot. shutterstock.com
Test przeprowadź na bieżni lekkoatletycznej lub zmierzonej trasie / fot. shutterstock.com

W styczniu 1980 roku tygodnik "Przekrój" opublikował artykuł zachwalający bieganie. Do artykułu dołączony był test Coopera na zachętę. Przedstawiona została w nim jego odwrócona wersja, zdecydowanie łatwiejsza do przeprowadzenia we własnym zakresie. Zamiast biec 12 minut i sprawdzać pokonany dystans, biegniesz 6 okrążeń i patrzysz, ile czasu zajęło Ci to wyzwanie. Jeśli nie jesteś w stanie przebiec całości, przeplatasz bieg marszem.

REKLAMA

"W 1980 roku od razu dałem się skusić, bo zachwycił mnie fakt, że mogę zrobić wszystko sam, bez proszenia i bez świadków. Piszę o tym, bo odwrócony test Coopera, ten szczyt praktyczności, został nie wiedzieć czemu wzgardzony" - napisał Jacek Fedorowicz w swoim felietonie "Kuper Coopera".

"Uważam, że test Coopera dla samotnych, czyli ten łatwy do przeprowadzenia bez sędziów, tłumów, w dowolnym dniu, bo wystarczy pusta bieżnia i własny zegarek - jest niezwykle praktyczny i wart rozpropagowania" - dodaje nasz felietonista.

Odwrócony test Coopera: tabele norm

Poniższe tabele z normami dla testu biegowego poinformują Cię o stanie Twojej formy po takim sprawdzianie: 

Test biegowy na 2,4 km dla mężczyzn

Klasyfikacja wydolności fizycznej Wiek w latach
13-19 20-29 30-39 40-49 50-59 60 i więcej
Czas w minutach i sekundach
Ekstraklasa Doskonała poniżej 8:40 poniżej 9:45 poniżej 10:00 poniżej 10:30 poniżej 11:00 poniżej 11:15
1. Bardzo dobra 8:40 - 9:40 9:45 - 10:45  10:00 - 11:00  10:30 - 11:30  11:00 - 12:30  11:15 - 14:00 
2. Dobra 9:40 - 10:50 10:45 - 12:00  11:00 - 12:30  11:30 - 13:00  12:30 - 14:30  14:00 - 16:15 
3. Dostateczna 10:50 -12:10 12:00 - 14:00  12:30 - 14:45  13:00 - 15:30  14:30 - 17:00  16:15 - 19:00 
4. Słaba 12:10 - 15:30 14:00 - 16:00  14:45 - 16:30  15:30 - 17:30  17:00 - 19:00  19:00 - 20:00 
5. Bardzo słaba powyżej 15:30 powyżej 16:00  powyżej 16:30  powyżej 17:30  powyżej 19:00  powyżej 20:00 

 

Test biegowy na 2,4 km dla kobiet

Klasyfikacja wydolności fizycznej Wiek w latach
13-19 20-29 30-39 40-49 50-59 60 i więcej
Czas w minutach i sekundach
Ekstraklasa Doskonała poniżej 11:50 poniżej 12:30 poniżej 13:00 poniżej 13:45 poniżej 14:30 poniżej 16:30
1. Bardzo dobra 11:50 - 12:30 12:30 - 13:30 13:00 - 14:30 13:45 - 15:55 14:30 - 16:30  16:30 - 17:30
2. Dobra 12:30 - 14:30 13:30 - 15:55 14:30 - 16:30 15:55 - 17:30 16:30 - 19:00 17:30 - 19:30
3. Dostateczna 14:30 - 16:55 15:55 - 18:30 16:30 - 19:00 17:30 - 19:30 19:00 - 20:00 19:30 - 20:30 
4. Słaba 16:55 - 18:30 18:30 - 19:00 19:00 - 19:30 19:30 - 20:00 20:00 - 20:30 20:30 - 21:00
5. Bardzo słaba powyżej 18:30 powyżej 19:00 powyżej 19:30 powyżej 20:00 powyżej 20:30 powyżej 21:00

 

Tabele pochodzą z "Przekroju" z 1980 roku, nr 1816 (27 stycznia), strona 22. Oryginał artykułu i normy znajdziesz w zasobach Małopolskiej Biblioteki Cyfrowej.

RW

Zobacz również:
Spokojne kilometry, które stanowią ogromną większość Twojego kilometrażu podczas treningów, to fundament planów treningowych biegaczy długodystansowych. Pytanie jednak brzmi: czy przypadkiem nie pokonujesz ich za szybko albo za wolno? Sprawdź, jakie tempo na długie, swobodne wybiegania będzie odpowiednie dla Ciebie, biorąc pod uwagę Twoje cele, doświadczenie oraz pozostałe obciążenia treningowe.
ZOBACZ WIĘCEJ

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA