[ X ]

Drogi Użytkowniku,

W związku z tym, że począwszy od dnia 25.05.2018 r. na terenie Polski obowiązują nowe przepisy regulujące kwestie ochrony Państwa danych osobowych, Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych), (dalej zwane RODO), Motor-Presse Polska sp. z o.o. z siedzibą we Wrocławiu (53-238) przy ul. Ostrowskiego 7, wpisana do rejestru przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego prowadzonego przez Sąd Rejonowy dla Wrocławia – Fabrycznej we Wrocławiu, VI Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod nr KRS: 0000151026, NIP: 8990026326, REGON: 930327847 o kapitale zakładowym w wysokości 2.860.000,00 złotych zachęcamy do zapoznania się ze zaktualizowaną treścią "Polityki prywatności" naszych Serwisów. Znajdują się w niej szczegółowe informacje na temat zasad przetwarzania danych osobowych na naszych stronach internetowych.

Kontynuując korzystanie z naszej strony internetowej (również poprzez zamknięcie tego komunikatu) z wykorzystaniem domyślnych ustawień przeglądarki internetowej w zakresie prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez Motor-Presse Polska Sp. z o. o oraz naszych Zaufanych Partnerów do celów marketingowych, w szczególności na potrzeby wyświetlania reklam dopasowanych do Twoich zainteresowań i preferencji. Pamiętaj, że wyrażenie zgody jest dobrowolne. Możesz też odmówić zgody lub ograniczyć jej zakres zmieniając ustawienia plików cookies w przeglądarce.

Kontynuuj przeglądanie

REKLAMA
REKLAMA
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
4.3

Podstawy treningu na bieżni lekkoatletycznej

Bieżnia nie jest wynalazkiem zarezerwowanym dla profesjonalistów. Tartan nie gryzie, kręcenie kółek nie jest nudne, a trening może być bardzo skuteczny – o ile dostosujesz się do zasad panujących na bieżni.

Podstawy treningu na bieżni lekkoatletycznej Pustka po Usainie Bolcie sama się nie uzupełni – na trening na bieżni marsz! (fot. shutterstock.com)

Ograniczona przestrzeń, dziwne zasady, plątanina linii pod stopami i ci sapiący sprinterzy... Wielu z nas stadion lekkoatletyczny kojarzy się z areną wyczynowców. Odpowiadamy na pytania, które najczęściej trapią biegaczy, którzy nie mieli wcześniej kontaktu z bieżnią lekkoatletyczną.

W którą stronę bieżni biec?

Tradycyjnie na bieżni biegamy odwrotnie do ruchu wskazówek zegara. Czyli skręcamy w lewo, niezależnie od rodzaju treningu. Jeśli jednak masz za sobą dłuższą sesję, w ramach schłodzenia możesz pobiec w przeciwnym kierunku, by odciążyć aparat ruchu. Pozostawaj wtedy na zewnętrznych torach lub najlepiej poza bieżnią.

Czy mogę biec po pierwszym torze?

Pierwszy tor zarezerwowany jest dla wyczynowców lub naprawdę szybkich treningów. Niestety, Twoje „szybko” może nadal oznaczać „za wolno”. Dlatego wybieraj tor pierwszy tylko w wyjątkowych wypadkach. Tory 2-4 też dobrze nadają się do realizacji konkretnych zadań tempowych, szczególnie na odcinkach o długości do 400 metrów. Biegnąc, nie zmieniaj gwałtownie obranego toru i nie przechodź w poprzek bieżni.

Co oznaczają te linie na bieżni?

Na standardowej bieżni zaznaczone są liniami miejsca startów poszczególnych dystansów, jak też strefy zmian sztafet czy rozstawy płotków lekkoatletycznych. Pamiętaj, że 400 metrów to długość jednego okrążenia bieżni liczona na jej pierwszym torze. Każdy następny to około 7,5 metra więcej, które musisz wziąć pod uwagę podczas pokonywania konkretnych odcinków. Najczęściej jednak każdy tor ma swoje oznaczenia, znajdziesz więc dodatkowe linie informujące np. o miejscu startu 200 metrów z 5. toru.

REKLAMA

REKLAMA

Bieżnia jest nie tylko dla biegaczy

Bieżnia jest często tylko częścią stadionu służącego do innych konkurencji. Po jej wewnętrznej stronie latają nieraz oszczepy i dyski. Uważaj na wydzielonych rozbiegach do skoku w dal, nie wyleguj się na zeskokach dla tyczkarzy. Jeśli wchodzisz na bieżnię, musisz dostosować się do aktualnie tam trenujących: niektóre tory mogą być już zarezerwowane, nie przestawiaj bez pytania bloków startowych, płotków, nie ruszaj naklejek w dziwnych miejscach bieżni, bo mogą służyć sprinterom ćwiczącym zmiany w sztafecie.

Jak wyprzedzać i być wyprzedzanym na bieżni?

Po pierwsze – pamiętaj, że ruch jest lewostronny. Jeśli kogoś wyprzedzasz, to raczej z jego prawej strony. Jeśli jesteś wyprzedzany, trzymaj się z kolei lewej strony swojego toru. Miej uszy dookoła głowy. Często, biegnąc po pierwszym torze, możesz usłyszeć z tyłu: „Pierwszy wolny!”. Wówczas zrób szybszemu biegaczowi miejsce przy krawężniku.

Sprawdź: Trening na bieżni lekkoatletycznej [ĆWICZENIA]

Ile kółek to kilometr?

Standardowa bieżnia lekkoatletyczna ma długość 400 m (licząc po pierwszym torze), dlatego 1000 m to dwa i pół okrążenia. Analogicznie 2000 m to 5 kółek, a 10 000 m to 25 pełnych okrążeń.

Czy bieganie na bieżni jest zdrowe?

Nawierzchnia syntetyczna (np. tartan) jest sprężysta, cienka, ale bardzo twarda, bo bezpośrednio pod nią znajduje się przeważnie betonowy podkład. Nie należy biegać na niej zbyt często i wybierać ją tylko na konkretne, szybsze, jednostki treningowe, na przykład raz w tygodniu. Kręcenie się w jedną stronę zwiększa ryzyko przeciążeń, m.in. kolan i lewej łydki.

RW 06/2017

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij