W 2012 r. 48 godzin przed startem odwołano maraton nowojorski. Powód: huragan Sandy pustoszący wschodnie wybrzeże. W 2010 r. burza zmusiła organizatorów Maratonu Karkonoskiego do skrócenia trasy. Ulewny deszcz, który zaczął padać dzień przed imprezą, zamienił szlaki w rwące potoki pełne śliskich kamieni, a pod wodą kryły się głębokie rozpadliny.
Dwa lata temu impreza dla kobiet She Runs The Night w ostatniej chwili zostaje przełożona, kiedy kontrolę nad Warszawą przejęła wichura i ulewa. To tylko kilka dowodów na to, jak bardzo Twoja życiówka lub wymarzony medal są zależne od pogody. Nasza prognoza pozwoli Ci wygrać z niekorzystną aurą.
Prognoza: gorąco i parno
Już sam wysiłek podnosi temperaturę ciała, a jeśli do tego dojdzie skwar w powietrzu, robi się naprawdę niebezpiecznie. Temperatura ciała średnio wynosi 37 °C, ale kiedy podczas biegu rozgrzewa się do 38 °C i więcej, organizm zamiast na dobrym wyniku zaczyna koncentrować się na chłodzeniu. Wysoka wilgotność powietrza dodatkowo utrudnia ten proces.
Kiedy zbliża się gorący okres, zacznij przygotowywać ciało do wysokich temperatur. Jednak kiedy skwar zaskoczy Cię w dniu startu, musisz działać szybko. Niektórzy zawodowcy stosują metodę schłodzenia przed biegiem do poniżej 37 °C, by opóźnić ewentualny moment przegrzania. Pomocą w takim obniżaniu temperatury może być chłodząca kamizelka (np. Arctic Heat Cooling Vest), ale podobny efekt daje wsadzenie mokrej koszulki do zamrażarki na noc i założenie jej 20 min przed biegiem.
Oczekiwanie na bieg w upale będzie też przyjemniejsze z lodowym izotonikiem (zamrażasz go w plastikowym kubeczku z patyczkiem, a po kilku godzinach powstaje lód na patyku). Lekko zmrożony napój w bidonie może nawet poprawić Twój wynik. Wg badań opublikowanych w „Medicine & Science in Sports & Exercise”, kiedy naukowcy podali biegaczom przed treningiem na bieżni lodowego shake'a, badani mogli kontynuować wysiłek dłużej w gorących i parnych warunkach.
Na trasie polewaj kark wodą. Zwolnij tempo. Optymalna temperatura do biegania to ok. 10 °C; przy 21 °C warto zwolnić zakładane tempo o parę procent; kiedy przekracza 26 °C – nawet o 12-15%, a gdy dochodzi do 30 °C, zwolnij o 20%. Jeśli przeszarżujesz z prędkością, druga połowa trasy może być piekłem.