[ X ]

Kontynuując korzystanie z naszej strony internetowej (również poprzez zamknięcie tego komunikatu), wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych na zasadach wskazanych w "Polityce prywatności"

Kontynuuj przeglądanie

REKLAMA
REKLAMA
PODZIEL SIĘ


OCEŃ
4.3

Popraw swój trening: zdrowe alternatywy dla łatwych skrótów

Najdłuższa podróż zaczyna się od słów: „Znam skrót”. Każdy chciałby mieć czarodziejską różdżkę, która załatwiałaby jednym ruchem wszystkie nasze problemy. Niestety, najczęściej aby osiągnąć coś korzystnego, trzeba na to wcześniej zasłużyć. W treningu działa to tak samo.

Nie idź na łatwiznę! Droga na skróty będzie Cię kosztować nadłożeniem drogi i stratą czasu - a kto wie, może i kontuzją (fot. shutterstock.com).

Naukowcy z Tajwanu zbadali ten aspekt ludzkiej natury. Biorących udział w eksperymencie podzielono na dwie grupy. Obie były przekonane, że zostały zatrudnione do testowania smaku tabletek. Jednej powiedziano, że otrzymują multiwitaminę, drugiej – zgodnie z prawdą – że opisują placebo.

Okazało się, że członkowie „witaminowej grupy” częściej pozwalali sobie na niezdrowe jedzenie, papierosy, byli mniej skłonni do ćwiczeń i towarzyszyło im przekonanie o swojej odporności na choroby. Cechy te potęgowały się dodatkowo u osób, które były przeświadczone o dobroczynnym działaniu witamin w tabletkach. U biegaczy jest podobnie. Łykasz końskie dawki suplementów i podświadomie zwalniasz się z konieczności dbania o zróżnicowaną dietę.

Inny przykład: najpierw zamawiasz dietetyczną colę i czujesz, że masz usprawiedliwienie, by zjeść tłustego hamburgera w fast foodzie. Miej z tyłu głowy tajwański eksperyment. Staraj się omijać skróty, które każdego dnia kuszą biegacza, i wybieraj zdrowsze rozwiązania.

Czytaj też: Zdrowe nawyki. Dbaj o formę przez całą dobę

Środki przeciwbólowe

Kiedy po mocnym treningu nogi bolą tak, że chodzisz jak Frankenstein, może pojawić się pokusa, żeby sięgnąć po środki przeciwbólowe. To niebezpieczne, bo możesz zakłócić sygnały urazu!

Zdrowsze rozwiązanie: Prewencja

Tak jak już to pisał Jan Kochanowski, zdrowie doceniasz, kiedy je stracisz. Staraj się o nie dbać, zanim dopadnie Cię kontuzja. Kiedy następnym razem będą bolały nogi po treningu, skorzystaj ze sposobów jego uśmierzenia, które pozytywnie wpłyną na formę: wyjdź na spacer lub regeneracyjny bieg, zrób proste rozciąganie, pomasuj mięśnie. Skorzystaj też z porad, które proponowaliśmy na stronie RW: Regeneracja po bieganiu: jak odpocząć po treningu?

REKLAMA

REKLAMA

Suplementy

Obecnie możesz dostać tabletki niemal na wszystko – od spalania tłuszczu po porost włosów. Ale czy to znaczy, że wszystkie masz łykać?

Zdrowsze rozwiązanie: Umiar

Staraj się jak najwięcej kluczowych mikroelementów czerpać z żywności. Może to wymagać pewnej gimnastyki i wcześniejszego planowania menu, ale jest najefektywniejsze. Po suplementy sięgaj na przykład w okresie, kiedy dużo trenujesz lub startujesz i nie jesteś w stanie w pożywieniu dostarczyć wszystkich potrzebnych składników. Więcej na ten temat przeczytasz tutaj: Suplementy dla biegaczy: czy i które warto stosować?

Energetyki

Praca na dwa etaty, wieczny brak czasu i jeszcze trening trzeba zrobić. „Skrócę sen, a poratuję się wiadrem kawy” – ile razy takie myśli przyszły Ci do głowy?

Zdrowsze rozwiązanie: Sen

Jeżeli nie prześpisz się wcześniej od 7,5 do nawet 9 godzin, nie dasz szansy zregenerować się ciału, a to spowoduje kryzysy energetyczne, które będziesz starać się zalać kawą. A najlepsze efekty stymulujące kofeina przynosi u osób, które piją ją rzadko. Kiedy potrzebujesz pobudzenia, prześpij się 20-30 minut lub wyjdź się dotlenić. W ciągu dnia staraj się pić 1-3 filiżanki kawy – nie więcej.

RW 01-02/2015

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij