[ X ]

Drogi Użytkowniku,

W związku z tym, że począwszy od dnia 25.05.2018 r. na terenie Polski obowiązują nowe przepisy regulujące kwestie ochrony Państwa danych osobowych, Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych), (dalej zwane RODO), Motor-Presse Polska sp. z o.o. z siedzibą we Wrocławiu (53-238) przy ul. Ostrowskiego 7, wpisana do rejestru przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego prowadzonego przez Sąd Rejonowy dla Wrocławia – Fabrycznej we Wrocławiu, VI Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod nr KRS: 0000151026, NIP: 8990026326, REGON: 930327847 o kapitale zakładowym w wysokości 2.860.000,00 złotych zachęcamy do zapoznania się ze zaktualizowaną treścią "Polityki prywatności" naszych Serwisów. Znajdują się w niej szczegółowe informacje na temat zasad przetwarzania danych osobowych na naszych stronach internetowych.

Kontynuując korzystanie z naszej strony internetowej (również poprzez zamknięcie tego komunikatu) z wykorzystaniem domyślnych ustawień przeglądarki internetowej w zakresie prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez Motor-Presse Polska Sp. z o. o oraz naszych Zaufanych Partnerów do celów marketingowych, w szczególności na potrzeby wyświetlania reklam dopasowanych do Twoich zainteresowań i preferencji. Pamiętaj, że wyrażenie zgody jest dobrowolne. Możesz też odmówić zgody lub ograniczyć jej zakres zmieniając ustawienia plików cookies w przeglądarce.

Kontynuuj przeglądanie

REKLAMA
REKLAMA
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
4.0

Próba czasowa: test formy przed atakiem na życiówkę

Nie bij rekordu na wariata – krótko przed zawodami zrób testy szybkości, żeby sprawdzić, czy masz do tego wystarczająco dużo mocy. Atak na nową życiówkę to zawsze krok w nieznane – warto więc przed zawodami wykonać generalną próbę czasową – zobacz, jak to zrobić.

Próba czasowa przed rekordem życiowym Bieganie prób czasowych w pojedynkę to nie tylko wysiłek fizyczny, ale też próba mentalna. (fot. shutterstock.com).

Tydzień przed złamaniem 4 minut na milę Roger Bannister zrobił sobie test na 3/4 docelowego dystansu. Wybiegał wtedy 2:59,9, co dało mu pewność, że poradzi sobie z pokonaniem mili poniżej czwórki. Dzisiaj zdecydowana większość zawodników z elity organizuje sprawdziany przed głównym startem, a ich śladami śmiało mogą podążać amatorzy. „Na 2-3 tygodnie przed głównym startem dobrze sprawdzić swoje możliwości i podbić ostatecznie formę” – zaleca Artur Jabłoński. Dowiesz się, na ile naprawdę Cię stać, dostaniesz mentalny zastrzyk, że potrafisz biec naprawdę szybko, a dodatkowo przeprowadzisz intensywny trening.

Próba generalna

Poznanie swojego tempa startowego jak własną kieszeń to sekret udanych zawodów. Dobrą imprezą integracyjną, na której sprawdzisz, jak dobrze się znacie, będzie start próbny. Najlepiej na dystansie o połowę krótszym, na 3-4 tygodnie przed zawodami docelowymi. Zrób wtedy pełną symulację: z ubiorem, jedzeniem i przedstartową rozgrzewką. Traktuj taki bieg jako próbę żelaznej realizacji taktyki. Nie daj się podpalić innym zawodnikom czy publiczności.

REKLAMA

„Biegnąc zarówno za szybko, jak i za wolno, można zaprzepaścić budowanie formy – przypomina trener. – Jeżeli celujesz w maraton, to połówka w tempie docelowym będzie dobrą próbą”. Wyciągnij wnioski ze startu. Czujesz się dobrze z tempem docelowym? Witaj w domu! Ciężko było utrzymać zakładane tempo? Skoryguj taktykę na start.

Test szybkości

Półmaratończykom i maratończykom przydadzą się też biegi, które nie będą próbą tempa startowego, ale szybkościowym przetarciem. Najlepiej nadają się do tego zawody na 5 lub 10 km. Startujący na dyszkę mogą sprawdzić się, biegnąc na 3 km lub 1,5 km. W czasie swoich przygotowań zaplanuj jeden lub dwa takie sprawdziany szybkości – ostatni najpóźniej na dwa tygodnie przed zawodami głównymi.

Inaczej niż w przypadku startu próbnego, tutaj Twoim celem jest pokonanie dystansu najszybciej, jak to możliwe. Oznacza to cierpienie, ale inne niż podczas długich wybiegań. Przypomnisz sobie, jak to jest radzić sobie z objawami zmęczenia, kiedy płuca i mięśnie pracują na maksa. Przećwiczysz gry mentalne, by odsunąć myśli od narastającego zmęczenia. Taki bieg zacznij w tempie o 2% szybszym niż Twój aktualny rekord na danym dystansie.

Sprawdzian siebie

Kiedy nie ma w dobrym terminie zawodów, na których możesz się przetestować lub pościgać, zorganizuj sobie sprawdzian formy, który będzie trudny jak start. „Warto przecierać się na krótszych dystansach. Jeżeli nie na zawodach, możesz zrobić sobie taki test na odcinkach tempowych w tempie docelowym lub nieco szybszym” – zauważa Artur Jabłoński.

Na przykład jeżeli przygotowujesz się do zawodów na 5 km, przebiegnij 1,5 km w celowanym tempie startowym. Odpocznij przez 10-15 minut, truchtając. A na dokładkę zrób interwały 1200, 800, 600 i 400 m. Zaczynasz w tempie startowym na piątkę, ale z każdym kolejnym powtórzeniem trochę przyspieszasz. Odpoczywasz 2 minuty w truchcie. To wymagające ćwiczenie, dlatego zaplanuj je na 3-4 tygodnie przed startem.

Ekspert RW - Artur Jabłoński

Trener lekkiej atletyki, który sam z sukcesami startuje w zawodach. Na swoim koncie ma m.in. wicemistrzostwo Polski w maratonie górskim.

RW 04/2017

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij