[ X ]

Kontynuując korzystanie z naszej strony internetowej (również poprzez zamknięcie tego komunikatu), wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych na zasadach wskazanych w "Polityce prywatności"

Kontynuuj przeglądanie

REKLAMA
REKLAMA
PODZIEL SIĘ


OCEŃ
4.0

Przysiad prawdę Ci powie: szybki test sprawności biegacza

Jedno klasyczne ćwiczenie może powiedzieć o sprawności Twojego ciała naprawdę wiele - zrób je, by przekonać się, czy jesteś w grupie podwyższonego ryzyka kontuzji.

Przysiad prawdę Ci powie: szybki test sprawności biegacza fot. Pavel Dornak

Kiedy oceniono funkcjonalną sprawność biegaczy metodą Functional Movement Screen, czyli testem FMS, i obserwowano ich przez pół roku, okazało się, że nie ogólny wynik, ale zła technika przysiadu miała związek z pojawianiem się kontuzji. Oceniano wówczas symetrię, stabilność, zakres ruchu bioder, kolan i stawów skokowych oraz mobilność odcinka piersiowego.

Sprawdź, jak Ty wypadasz w tym teście. Rozstaw stopy na szerokość barków, stopy na wprost, a nad głową trzymaj kijek. Zejdź jak najniżej bez odrywania pięt. Poproś kogoś, żeby ocenił z boku punkty wymienione na zdjęciu ilustrującym ten artykuł.

REKLAMA
  1. Jest OK, jeśli… tułów jest równolegle do łydek lub bliżej pionu.
    To oznacza... dobrą ruchomość góry ciała.

  2. Jest OK, jeśli… uda schodzą poniżej poziomu.
    To oznacza... niezłe zakresy, m.in. w biodrach i kolanach.

  3. Jest OK, jeśli… kolana są w linii stóp, nie przed nimi, i nie uciekają do środka.
    To oznacza... dobrą stabilizację miednicy.

  4. Jest OK, jeśli… kijek znajduje się nad linią łączącą stopy.
    To oznacza... dobrą ruchomość obręczy barkowej.

  5. Jest OK, jeśli… pięty nie odrywają się od ziemi podczas całego ruchu.
    To oznacza... m.in. odpowiednią elastyczność łydek.

Zobacz, jakie jeszcze ćwiczenia pomogą Ci określić, jak sprawne jest Twoje ciało i jak ćwiczyć, by swoją sprawność ogólną poprawić:

RW 01-02/2019

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij