REKLAMA

Sezon inny niż wszystkie. Podpowiadamy, jak się do niego przygotować

Odwołane zawody i imprezy sportowe z powodu pandemii pokrzyżowały plany wielu zapalonym biegaczom. Jak urozmaicić czas związany z przerwą w startach i utrzymać formę? Biegiem na siłownię.

Z roku na rok, jak wynika z badania MultiSport Index 2019, powiększa się grupa biegaczy, którzy biorą udział w zorganizowanych zawodach biegowych. W 2018 r. na linii startu stanęło 25 proc. biegaczy, rok później udział w biegach wzięło aż 37 proc. Nie da się ukryć, że zawody zawsze mocniej motywują do regularnego trenowania i poprawiania kondycji, a każdy wybiegany medal to najlepszy pretekst do podniesienia poprzeczki. Niestety pandemia mocno dała się we znaki biegaczom. Odwołane masowe imprezy sportowe oraz narzucone obostrzenia w związku ze społeczną izolacją w wielu przypadkach przełożyły się na ich aktywność sportową oraz formę. Ale czy to znaczy, że marzenia o szczytowej formie i frajdę z biegania też należy na jakiś czas odłożyć? Niekoniecznie.

Biegacz na siłowni

Według raportu MultiSport Index 2019 miłośnicy biegania zazwyczaj trenują w dość intensywnym rytmie, do 4 razy w tygodniu, i chętnie korzystają z aktywności uzupełniających, jak jazda na rowerze, pływanie czy ćwiczenia na siłowni. I treningi te warto kontynuować w obiektach sportowych, kiedy trwa przerwa w startach. Badania pokazują, że w przypadku osób aktywnych fizycznie przedłużająca się przerwa w treningach powoduje więcej zmian negatywnych niż pozytywnych. Zatem z jakich ćwiczeń warto skorzystać na siłowni?

Ciekawym rozwiązaniem jest symulacja biegu terenowego na bieżni. W większości obiektów sportowych dostępne maszyny pozwalają na precyzyjne zaplanowanie intensywności biegu i samej trasy biegowej – wraz z możliwością określenia ilości podbiegów i ich nachylenia. Trening na takim urządzeniu daje nam możliwość sukcesywnego zwiększenia stopnia trudności treningu, a tym samym podnoszenia wydolności organizmu bez konieczności poszukiwania kolejnych tras biegowych.

Innym sprzętem pozwalającym odbyć trening kardio – tak istotny dla kondycji biegacza – jest rowerek stacjonarny. Ten rodzaju aktywność bardzo pomaga wrócić do formy po dłuższej przerwie i utrzymać ją na wysokim poziomie bez obciążania stawów oraz kręgosłupa. Formę biegacza bez ryzyka kontuzji może podnieść również ćwiczenie na ergometrze wioślarskim, który angażuje aż 95 proc. mięśni całego ciała, poprawiając ogólnie kondycję organizmu.

Nie tylko życiówka

Wysoka forma biegowa to nie jedyny zysk, jaki można wypracować podczas treningów na siłowni. Bardzo ważny – jeśli nie najważniejszy – profit to lepsze zdrowie. Regularna aktywność ruchowa chroni przed chorobami cywilizacyjnymi takimi jak cukrzyca, udar czy zawał. Poprawia odporność organizmu i nastrój. Jednym słowem: uszczęśliwia. W duecie z dobrze zbilansowaną dietą, bogatą w witaminy oraz mikro- i makroelementy jest receptą na skuteczną profilaktykę. I może to właśnie w tym połączeniu kryje się eliksir wiecznej młodości? Wierzyć? Nie wierzyć? Spróbować warto, także teraz.

"Uprawianie sportu w obecnej sytuacji epidemiologicznej przynosi znacznie więcej korzyści zdrowotnych niż zagrożeń. Regularna aktywność fizyczna poprawia naszą kondycję, ogólny stan zdrowia, nastrój i sprzyja budowaniu odporności, co ma kluczowe znaczenie także w kontekście zachorowań na koronawirusa – mówi dr hab. n. med. Ernest Kuchar, specjalista chorób zakaźnych i medycyny sportowej z Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego. – Badania naukowe potwierdzają, że profesjonalne obiekty sportowe, które stosują się do wytycznych sanitarnych, nie są związane z podwyższonym ryzykiem rozprzestrzeniania koronawirusa. W siłowniach czy klubach fitness znacznie skuteczniej niż np. w sklepach lub komunikacji miejskiej możemy dbać o prawidłową dezynfekcję czy zachowanie dystansu społecznego między ćwiczącymi. Te dwa czynniki są podstawowymi metodami profilaktyki COVID-19".

Szczegółowe informacje na temat środków bezpieczeństwa obowiązujących w obiektach sportowych odnaleźć można na stronie internetowej MultiSport.

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA