Utrzymaj motywację do biegania, stawiaj cele pośrednie

Zanim zagrasz w finale o największą stawkę, każdego dnia rozgrywaj spotkania eliminacyjne. Traktuj treningi jak małe zawody, a Twoja forma stopniowo będzie rosła. W ten sposób do pierwszej ligi dobiegniesz bez kontuzji i z ciągłym apetytem na nowe wyzwania.

Mini sukcesy Mitch Mandell
fot. Mitch Mandell 2015

Biegacz z żyłką sportowca od takiego rekreacyjnego różni się tym, że stawia sobie wyzwania – np. przebiec maraton, pokonać 2 h w półmaratonie itd. Wiosna i początek sezonu biegowego to najlepszy moment, żeby odkurzyć postanowienia noworoczne.

REKLAMA

Aby znowu nie poszły szybko w odstawkę, zbuduj drabinkę z mniejszych celów. Podzielenie głównego zadania na etapy – dzienne, tygodniowe i miesięczne – daje możliwość ciągłej kontroli, czy jesteś na dobrej drodze do ostatecznego sukcesu. Poza tym częściej możesz święcić triumfy. A wiadomo, że trudno się znudzić wygrywaniem.

Wyzwanie na każdy bieg

  • Zostań rutyniarzem. Niech bieganie będzie obowiązkowym punktem dnia obok szczotkowania zębów. Wyznacz porę dnia, o której zawsze będziesz biegać, ulubioną trasę i ciuchy.
  • Zostaw małą furtkę. Ustaw sobie margines – około 10 minut na końcu treningu. Jeżeli będziesz dobrze się czuł, wykonasz mocniejszy akcent (np. sprinty) lub pobiegniesz kawałek dalej; jeżeli gorzej, szybciej skończysz.

Wyzwanie na każdy tydzień

  • Dąż do 3 x 30. Celuj w trzy treningi w tygodniu: tyle ruchu pozytywnie wpłynie na Twoją kondycję i wyniki. Na początku nie skupiaj się tak bardzo na intensywności ćwiczeń – ważne, żeby w ogóle wychodzić i biegać przez około 30 minut.
  • Dodaj specjalizację. Jak poczujesz się pewniej, biegi pokonywane w jednostajnym tempie zastąp specjalizacją – np. we wtorki rób podbiegi, a w czwartki podkręć nieco tempo wykonując np. bieg progresywny. Pamiętaj, żeby jeden dzień zostawić luźniejszy.

Wyzwanie na każdy miesiąc

  • Nabij licznik. Wydłuż łączny dystans swoich biegów lub samych długich wybiegań w porównaniu do poprzedniego miesiąca. Nie ma nic bardziej wzmacniającego niż przekraczanie bariery wytrzymałości.
  • Zapisz się na zawody. Zaplanuj w każdym miesiącu start. Pozytywne wibracje zawodów nastroją Cię do kolejnych treningów.

RW 04/2014

Zobacz również:
Wbrew pozorom "piątka" to wymagający dystans, więc tylko dobry plan treningowy, uwzględniający bardzo różne jednostki treningowe, pozwoli Ci potem na trasie osiągnąć tempo na miarę Twoich możliwości. Żeby naprawdę szybko pognać do mety biegu na 5 km, musisz się przygotować do startu, realizując każdy trening bardzo poważnie i z poświęceniem.
ZOBACZ WIĘCEJ

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA