REKLAMA

Wyzwanie RW: złamać czas

Każdy z 50 uczestników Wyzwania RW ma swój cel, który chce osiągnąć podczas 13. Poznań Maratonu. Jeden chce zejść poniżej trzy godzin, ktoś inny - zmieścić się w pięciu. Nasi trenerzy podpowiedzą im i Tobie, jak osiągnąć najlepszy wynik w życiu.
Aaron Goodman - Rodale Images
for. Aaron Goodman
Cel: złamać czas 4:00


Uczestnik Wyzwania RW:
Artur Olichwer

Wiek: 33 lata

Zawód, praca: inżynier budownictwa, właściciel firmy budowlanej

Miasto: Leszno

Życiówki: maraton - 4:59; półmaraton - 1:59

Biegowe dokonania

Pierwszy maraton pokonał latem 2011 w Lesznie (4:59:45). Potem wystartował jeszcze w maratonie poznańskim i Cracovia Maraton, ale rekordu nie pobił. W półmaratonie w Kościanie uzyskał czas 1.59.44.

Dlaczego bierze udział w Wyzwaniu RW?

Zamierza poprawić życiówkę w maratonie, i to poprawić ją spektakularnie, bo o godzinę! Ciężki trening potrzebny do realizacji tego celu ma pomóc mu rzucić palenie.

Urwanie godziny

Jego przygoda z bieganiem rozpoczęła się w lutym 2011 r., kiedy bez jakiegokolwiek przygotowania ruszył na 10-km Bieg Górski w Lesznie. Pokonał go w 1:11:51. "Zakochałem się w bieganiu od pierwszego wejrzenia. Emocje, adrenalina, wysiłek, fantastyczni ludzie. Wówczas na mecie czułem euforię porównywalną ze zdobyciem mistrzostwa olimpijskiego" - mówi Artur.

Potem zaraz był Bieg Sokoła w Bukówcu (15 km w 1:26:17), po którym stwierdził, że może porwać się na maraton. Na koncie ma ich już trzy. W półmaratonie w Kościanie uzyskał czas 1:59:44. Podczas kolejnej edycji Biegu Górskiego w Lesznie był o 14 min szybszy, w Biegu Sokoła poprawił się o 7 min. Zawziął się na maraton - chce urwać godzinę z życiówki. Relacje z postępów Artura w przygotowaniach możesz znaleźć na arturolichwer.pl.

Trenuj mądrzej

• Wychodź na dwór: Bieganie na mechanicznej bieżni i bieganie po dworze to dwie różne rzeczy. Trudno wypracować właściwe tempo na bieżni, ponieważ zwykle wszyscy biegają na niej szybciej. Oprócz tego długie bieganie na bieżni jest nudne, a ze względu na monotonię jest często przyczyną kontuzji.

• W grupie siła: Przyłączenie się do grupy biegowej to najlepsza rzecz, jaką możesz zrobić. Spróbuj biegać z nimi nieco szybciej niż normalnie.

• Postaw na różnorodność: Długie biegi wykonuje się zwykle wolniej niż podczas startu, po to, żeby poprawić wytrzymałość kosztem prędkości. I tak właśnie powinni robić początkujący maratończycy, ale aby przebiec ten dystans w czasie krótszym niż 4 godziny, należy przyzwyczaić organizm do dużego wysiłku podczas zmęczenia.

Można tego dokonać, wplatając w wolniejszy bieg szybsze przebieżki. Rozgrzej się, biegnąc 30-40 minut w łatwym tempie, potem 20 minut biegu w tempie docelowym (5:43 min na 1 km), a potem 20 minut odpoczynku w łatwym tempie. Potem znów zwiększ prędkość na 10-15 minut, biegnąc w tempie na maraton (5:45-5:50), i zakończ trening w swoim zwykłym tempie na długim dystansie.

• Tendencja malejąca: 3 tygodnie przed maratonem przebiegnij 32 km ostatni raz. Przez 2 tygodnie przed startem zmniejszaj stopniowo dystans, żeby organizm mógł odpocząć. W czasie tych 2 tygodni nie da się już poprawić formy ani zwiększyć prędkości. Dlatego nie należy się wtedy ścigać, a raczej biegać wolno i na krótkich dystansach, a także dużo spać.

Czy dasz radę to przebiec?

Twoje rokowania, żeby złamać 4:00, są dobre, jeśli dotychczasowe osiągnięcia mieszczą się podanych poniżej przedziałach.

Życiówka (Twoja ulubiona pogoda)4:06:20-4:13:20
Życiówka (podbiegi, wiatr, upał, mróz)4:10:57-4:22:54
Maratony ukończone w ciągu dwóch lat
1-2
Kilometraż 8-10 tyg. przed maratonem
55-70 km/tyg.
Najlepszy czas w półmaratonie
1:45
Półmaraton – przyzwoity czas
1:50
Półmaraton na luzie
1:55

 

REKLAMA
1 ... 2 3 4
STRONA 3 z 4

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA