10 sposobów na radzenie sobie z bólem

Powiedzmy sobie prawdę w oczy: długie bieganie oznacza wysiłek, zmęczenie, a nawet ból. I chociaż mówią, że cierpienie uszlachetnia, to nie musisz się z nim tak zupełnie godzić. Oto 10 punktów zapalnych i 10 sposobów na ugaszenie bólu.

Mark Matcho - Rodale Images
Kiedy atakuje ból, trzeba z nim walczyć. I próbować go pokonać - branie jeńców nie wchodzi w grę. (rys. Mark Matcho)

1. Glątwa

Czujesz: Twój mózg spowija mgła, masz zawroty głowy.

Dlaczego: Dopadła Cię hipoglikemia; wątrobie zabrakło glikogenu i nie potrafi utrzymać odpowiedniego poziomu glukozy we krwi.

Sposób: Zjedz coś lub wypij słodki napój. W ramach bonusu zmniejszy się też odczuwanie bólu.

2. Odwodnienie

Czujesz: Dyszysz jak lokomotywa, w ustach masz Saharę, a serce bije Ci coraz szybciej.

Dlaczego: Proste jak drut - straciłeś za dużo wody.

Sposób: Pij! Najlepiej wodę, ale jeśli masz ochotę na coś innego - pij, co chcesz. Ale nie w litrami naraz, bo możesz doprowadzić do zatrucia wodą, które może spowodować hiponatremię, czyli śmiertelnie groźne obniżenie się poziomu sodu we krwi.

3. Pożar w mięśniach

Czujesz: Mięśnie pieką, jakby płonął w nich ogień.

Dlaczego: Teoretycznie wszedłeś w fazę wysiłku beztlenowego, ale wielu uczonych skłania się raczej ku tezie, że to Twój mózg ostrzega Cię przed przekroczeniem granic fizjologicznych i daje sygnał do zwolnienia.

Sposób: Lepiej zwolnij, bo inaczej będzie po balu.

4. Kolka

Czujesz: Przeszywający ból pod żebrami.

Dlaczego: Hipotez jest tysiąc. Najczęściej uważa się, że jest to skurcz przepony.

Sposób: Oddychaj przeponą, wypychając brzuch przy wdechu i wciągając go przy wydechu.

5. Skurcze

Czujesz: Mięśnie nagle zamieniają się w kamień. Bolący.

Dlaczego: Impulsy elektryczne w mięśniach głupieją, powodując niekontrolowane skurcze.

Sposób: Zatrzymaj się i rozciągnij mięśnie. Jednym z podejrzanych jest utrata elektrolitów, więc możesz też wypić napój izotoniczny.

6. Otarcie

Czujesz: Jakbyś miał ranę wewnątrz ud lub pod pachami.

Dlaczego: Pod wpływem tarcia (skóry o skórę lub skóry o tkaninę) skóra jest podrażniona.

Sposób: Unikaj ubrań ze szwami w miejscach narażonych na otarcia, a tam, gdzie skóra trze o skórę, stosuj lubrykanty.

7. Ból goleni

Czujesz: Ból z przodu podudzia.

Dlaczego: Przyczyną jest najczęściej przetrenowanie, złe buty albo bieganie po nierównej nawierzchni.

Sposób: Spróbuj to rozchodzić. Zmniejsz ilość powtórzeń w rozciąganiu i wzmacnianiu mięśni.

8. Ołów w nogach

Czujesz: Dokładnie tak, jakby ktoś zalał Ci mięśnie ołowiem.

Dlaczego: Biegłeś za długo w górnych granicach swoich możliwości i zniszczyłeś niektóre włókna mięśniowe. Mózg włącza hamulec awaryjny, aby zapobiec dalszym zniszczeniom.

Sposób: Już nic nie zrobisz - po prostu musisz zwolnić.

9. Kryzys na trasie

Czujesz: Gwałtownie opadasz z sił.

Dlaczego: Wątrobie brakuje glikogenu i nie może utrzymać odpowiedniego poziomu glukozy we krwi.

Sposób: Nie biegaj na pusty żołądek, a po 75 minutach biegu dostarcz sobie węglowodanów. W tempie od 30 do 60 g na godz.

10. Odciski

Czujesz: Kłucie i ostry, piekący ból na podeszwach stóp.

Dlaczego: Tarcie między stopą a butem lub skarpetą powoduje podrażnienie i oddzielenie od skóry (lub nawet zerwanie) naskórka.

Sposób: Zaklej bolące miejsce plastrem. Noś skarpetki, które odprowadzają pot na zewnątrz.

RW 05/2008

REKLAMA
}