2 godziny na świeżym powietrzu to minimum dla lepszego zdrowia

Najnowsze badania nie pozostawiają wątpliwości - dla własnego dobra musimy spędzać jak najwięcej czasu jak najdalej od cywilizacji.

2 godziny na świeżym powietrzu to minimum dla lepszego zdrowia Jobe Lawrenson
fot. Jobe Lawrenson

Badania opublikowane w czasopiśmie „Scientific Reports” wykazało, że spędzanie chociaż 2 godzin tygodniowo na łonie natury jest istotne dla dobrego zdrowia. Ci, którym udało się wyrobić tę normę – czy to ćwicząc, czy po prostu wyrywając się za miasto – częściej cieszyli się dobrym zdrowiem i satysfakcją z życia.

Korzyści z przebywania w outdoorze są znane nie od dziś: wcześniejsze badania wykazały, że spędzanie czasu w zielonym otoczeniu redukuje ryzyko cukrzycy typu 2, nadciśnienia i innych chorób sercowo-naczyniowych. Jednak ostatnie doniesienia wykazują, że nawet minimalna ilość czasu poza domem może znacząco poprawić Twoje zdrowie.

Możesz czerpać mnóstwo korzyści z natury, biorąc nawet mały łyk świeżego powietrza. Już 20 minut na łonie natury może podładować Twoje baterie. Zobacz, jak zaliczyć dzienną dawkę.

  • Poniedziałek: Pobiegnij do pracy - spędzisz więcej czasu na zewnątrz i zwiększysz swoją produktywność.

  • Wtorek: Podlej rośliny: dbanie o ogród (ten w doniczkach też się liczy, najlepiej jednak otworzyć szeroko okna) obniża poziom kortyzolu.

  • Środa: Przebiegnij się wzdłuż rzeki: treningi w pobliżu wody uspokajają i wyzwalają pozytywne uczucia.

  • Czwartek: Ćwiczenia siłowo-sprawnościowe wykonaj w parku, np. taki zestaw z obciążeniem masą własnego ciała.

  • Piątek: Przespaceruj się w wolnej chwili. Badanie, podczas którego przez 20 lat śledzono aktywność uczestników oraz ich cechy charakteru, wykazało, że ci ruszający się najmniej punktowali niżej w cechach takich jak np. otwartość.

  • Sobota: Czas na parkrun. 89% przebadanych uczestników tych imprez twierdzi, że tygodniowa „piątka” w towarzystwie innych miłośników biegania czyni ich szczęśliwszymi.

  • Niedziela: Relaks nad wodą: szum fal morza lub jeziora albo płynącej rzeki obniża poziom stresu.

RW 07-08/2022

Zobacz również:
REKLAMA
}