[ X ]

Drogi Użytkowniku,

W związku z tym, że począwszy od dnia 25.05.2018 r. na terenie Polski obowiązują nowe przepisy regulujące kwestie ochrony Państwa danych osobowych, Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych), (dalej zwane RODO), Motor-Presse Polska sp. z o.o. z siedzibą we Wrocławiu (53-238) przy ul. Ostrowskiego 7, wpisana do rejestru przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego prowadzonego przez Sąd Rejonowy dla Wrocławia – Fabrycznej we Wrocławiu, VI Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod nr KRS: 0000151026, NIP: 8990026326, REGON: 930327847 o kapitale zakładowym w wysokości 2.860.000,00 złotych zachęcamy do zapoznania się ze zaktualizowaną treścią "Polityki prywatności" naszych Serwisów. Znajdują się w niej szczegółowe informacje na temat zasad przetwarzania danych osobowych na naszych stronach internetowych.

Kontynuując korzystanie z naszej strony internetowej (również poprzez zamknięcie tego komunikatu) z wykorzystaniem domyślnych ustawień przeglądarki internetowej w zakresie prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez Motor-Presse Polska Sp. z o. o oraz naszych Zaufanych Partnerów do celów marketingowych, w szczególności na potrzeby wyświetlania reklam dopasowanych do Twoich zainteresowań i preferencji. Pamiętaj, że wyrażenie zgody jest dobrowolne. Możesz też odmówić zgody lub ograniczyć jej zakres zmieniając ustawienia plików cookies w przeglądarce.

Kontynuuj przeglądanie

REKLAMA

REKLAMA

PODZIEL SIĘ



OCEŃ
3.9

5 sposobów na uniknięcie kontuzji, o których nigdy byście nie pomyśleli

Słowem wstępu: nie, to nie są sposoby, które dadzą ci pełen immunitet i nadal na trasie musisz bardzo uważać. Ale skoro są szanse, by choć odrobinę zmniejszyć ryzyko na złapanie jakiegoś urazu, to w sumie… dlaczego nie spróbować?

5 sposobów na uniknięcie kontuzji, o których nigdy byście nie pomyśleli fot. Mitch Mandel, D. Hurst/Alamy, Matt Rainey

Wyskakuj z klapek!

Dlaczego? Jeżeli chcesz uniknąć zapalenia rozcięgna podeszwowego czy ścięgna Achillesa, nie spędź całego lata w japonkach. Żeby utrzymać klapki na stopach, musisz podwijać palce, co wpływa na rozcięgno i cały mechanizm kroku, a to może przekładać się na krok biegowy, zaburzając naturalny ruch stóp. A to pierwsze ogniwo łańcucha kontuzji.

Jak? Lepiej wybierz sandały, które trzymają się nogi i są minimalnym podparciem dla łuku stopy. Lepiej też, żeby panie ograniczyły noszenie szpilek, bo – jak udowodniono – usztywniają one achillesa i zaburzają pracę łydek.

REKLAMA

5 sposobów na uniknięcie kontuzji, o których nigdy byście nie pomyśleli fot. Mitch Mandel, D. Hurst/Alamy, Matt Rainey

Tego nie łykaj

Dlaczego? Podczas stosowania antybiotyku z grupy zawierających fluorochinolony (np. Cipronex, Levoxa) mogą pojawiać się zapalenia i zerwania ścięgien (w tym achillesa). Fluorochinolony wpływają na białka, które regulują naprawę tkanek, i mogą być dla niektórych toksyczne, zwłaszcza dla ścięgien.

Jak? Kiedy lekarz zapisuje Ci antybiotyk, musi mieć pewność, że to konieczne. Zanim łykniesz cokolwiek, czytaj ulotkę i wszystkie wątpliwości zgłaszaj lekarzowi. W razie czego na rynku jest trochę zamienników.

5 sposobów na uniknięcie kontuzji, o których nigdy byście nie pomyśleli fot. Mitch Mandel, D. Hurst/Alamy, Matt Rainey

Jedz żelazo

Dlaczego? Żelazo wchodzi w skład mioglobiny dostarczającej do mięśni tlen. Jego niedobór zmniejsza możliwości regeneracyjne mięśni, zwiększając ryzyko kontuzji.

Jak? Dzienne zapotrzebowanie na żelazo to 8 mg dla mężczyzn i 18 mg dla kobiet. Żelazną dawkę pierwiastka znajdziesz w czerwonym mięsie. Ale wegetarianie też nie są skazani na anemię, jeżeli lubią rośliny strączkowe czy zielone warzywa. Przyswajalność żelaza zwiększa wit. C, więc dołączaj do obiadu np. pomidory czy brokuły.

5 sposobów na uniknięcie kontuzji, o których nigdy byście nie pomyśleli fot. Mitch Mandel, D. Hurst/Alamy, Matt Rainey

Używaj drugiej pary

Dlaczego? Według badań ze „Scandinavian Journal of Medicine and Science in Sports” biegacze, którzy trenują w kilku parach butów, są o 39% mniej narażeni na złapanie kontuzji w porównaniu do biegających na okrągło w jednej. Dzięki urozmaiceniu układ ruchu nie jest poddawany jednostajnym obciążeniom, co zmniejsza ryzyko kontuzji przeciążeniowych.

Jak? Na rynku są buty projektowane na długie wybiegania, na szybkie starty, do biegania w terenie... 2 pary w cenie 1 możesz kupić w outletach.

5 sposobów na uniknięcie kontuzji, o których nigdy byście nie pomyśleli fot. Mitch Mandel, D. Hurst/Alamy, Matt Rainey

Pij, pij, pij

Dlaczego? Organizm składa się w większości z wody, więc jej niedobór pogarsza też funkcjonowanie mięśni czy amortyzowanie stawów, czyniąc je bardziej podatnymi na kontuzje.

Jak? Niektóre zalecenia mówią o piciu 2,5-3,5 l wody dziennie, inne każą kierować się pragnieniem. Nie musisz jednak mieć bidonu z miarką. Po prostu pamiętaj, żeby co jakiś czas brać łyk wody, a na długie treningi zabierać izotonik. Resztę płynów dostarczysz sobie w posiłkach: z owoców, warzyw czy zup.

RW 08/2016 

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ

REKLAMA

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij