[ X ]

Drogi Użytkowniku,

W związku z tym, że począwszy od dnia 25.05.2018 r. na terenie Polski obowiązują nowe przepisy regulujące kwestie ochrony Państwa danych osobowych, Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych), (dalej zwane RODO), Motor-Presse Polska sp. z o.o. z siedzibą we Wrocławiu (53-238) przy ul. Ostrowskiego 7, wpisana do rejestru przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego prowadzonego przez Sąd Rejonowy dla Wrocławia – Fabrycznej we Wrocławiu, VI Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod nr KRS: 0000151026, NIP: 8990026326, REGON: 930327847 o kapitale zakładowym w wysokości 2.860.000,00 złotych zachęcamy do zapoznania się ze zaktualizowaną treścią "Polityki prywatności" naszych Serwisów. Znajdują się w niej szczegółowe informacje na temat zasad przetwarzania danych osobowych na naszych stronach internetowych.

Kontynuując korzystanie z naszej strony internetowej (również poprzez zamknięcie tego komunikatu) z wykorzystaniem domyślnych ustawień przeglądarki internetowej w zakresie prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez Motor-Presse Polska Sp. z o. o oraz naszych Zaufanych Partnerów do celów marketingowych, w szczególności na potrzeby wyświetlania reklam dopasowanych do Twoich zainteresowań i preferencji. Pamiętaj, że wyrażenie zgody jest dobrowolne. Możesz też odmówić zgody lub ograniczyć jej zakres zmieniając ustawienia plików cookies w przeglądarce.

Kontynuuj przeglądanie

REKLAMA
REKLAMA
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
3.9

5 sposobów na uniknięcie kontuzji, o których nigdy byście nie pomyśleli

Słowem wstępu: nie, to nie są sposoby, które dadzą ci pełen immunitet i nadal na trasie musisz bardzo uważać. Ale skoro są szanse, by choć odrobinę zmniejszyć ryzyko na złapanie jakiegoś urazu, to w sumie… dlaczego nie spróbować?

5 sposobów na uniknięcie kontuzji, o których nigdy byście nie pomyśleli fot. Mitch Mandel, D. Hurst/Alamy, Matt Rainey

Wyskakuj z klapek!

Dlaczego? Jeżeli chcesz uniknąć zapalenia rozcięgna podeszwowego czy ścięgna Achillesa, nie spędź całego lata w japonkach. Żeby utrzymać klapki na stopach, musisz podwijać palce, co wpływa na rozcięgno i cały mechanizm kroku, a to może przekładać się na krok biegowy, zaburzając naturalny ruch stóp. A to pierwsze ogniwo łańcucha kontuzji.

Jak? Lepiej wybierz sandały, które trzymają się nogi i są minimalnym podparciem dla łuku stopy. Lepiej też, żeby panie ograniczyły noszenie szpilek, bo – jak udowodniono – usztywniają one achillesa i zaburzają pracę łydek.

REKLAMA

REKLAMA

5 sposobów na uniknięcie kontuzji, o których nigdy byście nie pomyśleli fot. Mitch Mandel, D. Hurst/Alamy, Matt Rainey

Tego nie łykaj

Dlaczego? Podczas stosowania antybiotyku z grupy zawierających fluorochinolony (np. Cipronex, Levoxa) mogą pojawiać się zapalenia i zerwania ścięgien (w tym achillesa). Fluorochinolony wpływają na białka, które regulują naprawę tkanek, i mogą być dla niektórych toksyczne, zwłaszcza dla ścięgien.

Jak? Kiedy lekarz zapisuje Ci antybiotyk, musi mieć pewność, że to konieczne. Zanim łykniesz cokolwiek, czytaj ulotkę i wszystkie wątpliwości zgłaszaj lekarzowi. W razie czego na rynku jest trochę zamienników.

REKLAMA

5 sposobów na uniknięcie kontuzji, o których nigdy byście nie pomyśleli fot. Mitch Mandel, D. Hurst/Alamy, Matt Rainey

Jedz żelazo

Dlaczego? Żelazo wchodzi w skład mioglobiny dostarczającej do mięśni tlen. Jego niedobór zmniejsza możliwości regeneracyjne mięśni, zwiększając ryzyko kontuzji.

Jak? Dzienne zapotrzebowanie na żelazo to 8 mg dla mężczyzn i 18 mg dla kobiet. Żelazną dawkę pierwiastka znajdziesz w czerwonym mięsie. Ale wegetarianie też nie są skazani na anemię, jeżeli lubią rośliny strączkowe czy zielone warzywa. Przyswajalność żelaza zwiększa wit. C, więc dołączaj do obiadu np. pomidory czy brokuły.

REKLAMA

REKLAMA

5 sposobów na uniknięcie kontuzji, o których nigdy byście nie pomyśleli fot. Mitch Mandel, D. Hurst/Alamy, Matt Rainey

Używaj drugiej pary

Dlaczego? Według badań ze „Scandinavian Journal of Medicine and Science in Sports” biegacze, którzy trenują w kilku parach butów, są o 39% mniej narażeni na złapanie kontuzji w porównaniu do biegających na okrągło w jednej. Dzięki urozmaiceniu układ ruchu nie jest poddawany jednostajnym obciążeniom, co zmniejsza ryzyko kontuzji przeciążeniowych.

Jak? Na rynku są buty projektowane na długie wybiegania, na szybkie starty, do biegania w terenie... 2 pary w cenie 1 możesz kupić w outletach.

REKLAMA

5 sposobów na uniknięcie kontuzji, o których nigdy byście nie pomyśleli fot. Mitch Mandel, D. Hurst/Alamy, Matt Rainey

Pij, pij, pij

Dlaczego? Organizm składa się w większości z wody, więc jej niedobór pogarsza też funkcjonowanie mięśni czy amortyzowanie stawów, czyniąc je bardziej podatnymi na kontuzje.

Jak? Niektóre zalecenia mówią o piciu 2,5-3,5 l wody dziennie, inne każą kierować się pragnieniem. Nie musisz jednak mieć bidonu z miarką. Po prostu pamiętaj, żeby co jakiś czas brać łyk wody, a na długie treningi zabierać izotonik. Resztę płynów dostarczysz sobie w posiłkach: z owoców, warzyw czy zup.

RW 08/2016 

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ

REKLAMA

REKLAMA
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij