Czy bieganie niszczy zęby?

Niestety, nawet biegacze nie mogą bezkarnie wlewać w siebie węglowodanów. I nie chodzi wcale o to, że grozi to nadwagą, cukrzycą czy zawałem serca. Badania wykazały, że długodystansowcy mają większe niż inni ludzie problemy z próchnicą i uszkodzeniami szkliwa zebów.

Czy bieganie niszczy zęby? Stephen Coburn/shutterstock.com
fot. Stephen Coburn/shutterstock.com

Możesz unikać napoi gazowanych i słodyczy, ale izotoniki są na stałe w Twoim menu, a to przecież napoje zawierające stężoną dawkę cukrów prostych. Słodzone napoje obniżają pH śliny, tworząc środowisko sprzyjające rozwojowi bakterii. W dodatku odwodnienie związane z wyczerpującym wysiłkiem i intensywne oddychanie zmniejszają ilość chroniącej zęby śliny. Próchnica zaciera ręce.

REKLAMA

Do tego badania pokazują, że Polacy są z higieną jamy ustnej na bakier: statystyczny Polak zużywa tylko 3,5 tubki pasty do zębów rocznie (np. Niemiec dwa razy tyle) i szczotkuje zęby aż 4-krotnie krócej niż powinien. Na szczęście kilka wskazówek i 4 minuty dziennie wystarczą, żeby na mecie mieć zdrowy uśmiech.

Szczotkowanie na medal

Standardowo zęby myje się rano i wieczorem, ale pijąc napoje izotoniczne, warto robić to też między treningami. Sprawę ułatwić może szczoteczka soniczna, która wykonuje nawet 60 tysięcy ruchów na minutę, dzięki czemu usuwa do 10 razy więcej płytki nazębnej niż zwykła szczoteczka, a przy tym jest delikatna dla dziąseł.

Nie spiesz się i kontroluj

Odczekaj pół godziny przed umyciem zębów po izotonikach, żelach sportowych, owocach czy sokach, żeby nie podrażnić zmiękczonego kwasem szkliwa zębów. Dobrym rozwiązaniem jest przepłukiwanie jamy ustnej zwykłą wodą po wypiciu napoju izotonicznego podczas treningu. Mycie zębów powinno trwać co najmniej 2 minuty, a ich oczyszczanie przed snem (z nicią, irygatorem) zajmuje więcej czasu. Oczywiście, regularne wybieraj się na przeglądy u stomatologa.

Trening czyni mistrza

Po rozpoczęciu procesów starzenia technika szczotkowania nabiera znaczenia dla dziąseł. Po 25. roku życia należy „zamiatać” szczoteczką ząb, zaczynając z fragmentu dziąsła. I warto szczotkować świadomie, a nie automatycznie, będąc myślami na treningu. Jeżeli masz z tym problem, pomóc Ci mogą aplikacje współpracujące z najnowszymi szczoteczkami.

RW 01-02/2020

Zobacz również:
Doskonale wiesz, że ćwiczenia siłowe pomagają zmaksymalizować efekty Twoich treningów biegowych, a do tego redukują ryzyko kontuzji i pomagają pozbyć się nadmiaru tkanki tłuszczowej. Możesz jednak nie wiedzieć, na którymi z ponad 650 mięśni swojego ciała powinni w pierwszej kolejności pracować biegacze. Ale od tego masz nas i nasz trzyczęściowy poradnik treningu siłowego dla biegaczy. W tej części znajdziesz ćwiczenia, którymi wzmocnisz kluczowe partie mięśniowe swoich nóg od kolan w dół.
ZOBACZ WIĘCEJ

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA