[ X ]

Drogi Użytkowniku,

W związku z tym, że począwszy od dnia 25.05.2018 r. na terenie Polski obowiązują nowe przepisy regulujące kwestie ochrony Państwa danych osobowych, Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych), (dalej zwane RODO), Motor-Presse Polska sp. z o.o. z siedzibą we Wrocławiu (53-238) przy ul. Ostrowskiego 7, wpisana do rejestru przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego prowadzonego przez Sąd Rejonowy dla Wrocławia – Fabrycznej we Wrocławiu, VI Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod nr KRS: 0000151026, NIP: 8990026326, REGON: 930327847 o kapitale zakładowym w wysokości 2.860.000,00 złotych zachęcamy do zapoznania się ze zaktualizowaną treścią "Polityki prywatności" naszych Serwisów. Znajdują się w niej szczegółowe informacje na temat zasad przetwarzania danych osobowych na naszych stronach internetowych.

Kontynuując korzystanie z naszej strony internetowej (również poprzez zamknięcie tego komunikatu) z wykorzystaniem domyślnych ustawień przeglądarki internetowej w zakresie prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez Motor-Presse Polska Sp. z o. o oraz naszych Zaufanych Partnerów do celów marketingowych, w szczególności na potrzeby wyświetlania reklam dopasowanych do Twoich zainteresowań i preferencji. Pamiętaj, że wyrażenie zgody jest dobrowolne. Możesz też odmówić zgody lub ograniczyć jej zakres zmieniając ustawienia plików cookies w przeglądarce.

Kontynuuj przeglądanie

REKLAMA

REKLAMA

PODZIEL SIĘ



OCEŃ
3.4

Dieta bezglutenowa: Zasady i jadłospis dla biegaczy

Niemal każde pieczywo i makaron to produkty zawierające gluten - białko, które jednych uczula, innym niszczy układ pokarmowy. Sprawdź, jakie objawy daje alergia na gluten, jak uniknąć problemów z nią związanych i jakie produkty bezglutenowe polecamy biegaczom.

Bez glutenu fot. squarelogo 2014/shutterstock.com

Zaczyna się od permanentnych problemów żołądkowych, biegunek i osłabienia organizmu. Jeśli podstawowe badania nie dają rezultatu, winowajcą może być gluten i choroba zwana celiakią.

To najpoważniejsza nietolerancja pokarmowa u ludzi – dotyka w Polsce około 1% społeczeństwa. Objawia się wzdęciami, biegunkami i bólem, a przede wszystkim niszczy układ pokarmowy oraz powoduje ubytki kości. Nawet jeśli nie chorujesz na celiakię, gluten wciąż może być dla Twojego organizmu czynnikiem toksycznym – przy alergii i nadwrażliwości pokarmowej. Ta ostatnia dotyczy nawet 6% polskiej populacji.

REKLAMA

Co robić? Jest tylko jeden skuteczny sposób: wyeliminować lub ograniczyć gluten z diety, czyli produkty zawierające pszenicę, żyto, jęczmień, orkisz, owies i jego przetwory.

Moda na dietę bezglutenową

Popularność diety bezglutenowej wpłynęła na zainteresowanie nią osób zupełnie zdrowych. Pojawiły się opinie, że jej stosowanie dostarcza ludziom aktywnym więcej energii. Najprawdopodobniej jednak był to po prostu efekt odstawienia produktów przetworzonych i jedzenia większej ilości owoców, warzyw i pełnoziarnistych produktów bezglutenowych. Diety tej nie poleca się biegaczom, którzy nie mają problemów z tolerancją białka roślinnego, jako że często pokarmy zawierające gluten są bardzo wartościowym źródłem energii.

Jadłospis bezglutenowy dla biegacza

Jeżeli zdiagnozowano u Ciebie nietolerancję czy nadwrażliwość na gluten, musisz już zawsze uważać, co znajdzie się na Twoim talerzu. Niestety, nie wystarczy zrezygnować z pieczywa, makaronu i pizzy. Wróg ukrywać się może też w lodach, zupach i sosach. Kupuj produkty z symbolem przekreślonego kłosa, który na terenie Unii Europejskiej mogą umieszczać tylko producenci posiadający odpowiednią licencję.

• Przed biegiem: sałatka owocowa i jogurt grecki, masło orzechowe na toście z mąki kukurydzianej – dawka węglowodanów z dodatkiem białka.

• Po biegu: makaron z komosy ryżowej, łosoś i szparagi – kwasy omega-3, białko i węgle.

Co jeść zamiast produktów z glutenem?

  • Kukurydza - jest dobrze tolerowana przez organizm i pełna żelaza i selenu.
  • Komosa ryżowa - obfita w mangan, który wspiera procesy regeneracyjne.
  • Ziemniaki - zawierają niezbędny dla układu krążenia potas.
  • Proso - uzupełnia zasoby magnezu.
  • Kasza gryczana - bogata jest w błonnik i białko.
  • Ziarna amarantu - zawierają więcej białka niż wiele zbóż.
  • Ryż - dostarcza żelaza i witamin z grupy B. 

Więcej informacji o diecie bezglutenowej znajdziesz w artykule: Bieganie a dieta bezglutenowa: Jak to pogodzić?

RW 08/2013

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ

REKLAMA

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij