Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
5.0

Jak biegać zimą i nie chorować? Wzmocnij odporność

Zimą nie warto odpuszczać biegania z obawy przed chorobą, bo trenując jesteśmy mniej narażeni na grypę czy przeziębienie. Czasem tylko warto zmodyfikować swoje treningi lub sposób ubierania. Przeczytaj, jak biegać, żeby nie dogonił Cię żaden wirus.

jak wzmocnić odporność, bieganie a przeziębienie, jak nie chorować zimą, bieganie a odporność Biegacze wolą trzymać formę niż nogi pod kocem. I wcale nie muszą przez to jesienią i zimą chorować / fot. shutterstock.com

Takie pytanie dostaliśmy na redakcyjną skrzynkę:

   Wiatr, niska temperatura, zawieruchy, nieprzyjemna wilgoć nie zachęcają do treningów. Jeśli jednak chęć utrzymania formy jest silniejsza niż więź z zagrzanym kocykiem i kubkiem herbaty, to nasuwa się pytanie: Jak biegać, by nie nabawić się chorób dróg oddechowych? Długie wybiegania (BC1) nie stanowią tu problemu, ale czy szybkościowe treningi (interwały, sprinty itp.) nie zakończą się przymusowym odpoczynkiem w łóżku zamiast poprawy szybkości?

                                                                                                           Agata G.

Odpowiedź redakcji:

Badacze z Appalachian State University wyliczyli, że osoby aktywne (ruszające się 5 razy w tygodniu) chorują nawet 50% rzadziej niż ludzie nieaktywni. Według naukowców układ odpornościowy preferuje 40 minut ruchu o niskiej intensywności. Po bardzo intensywnym wysiłku lub spokojnym, ale trwającym ponad 75 minut rośnie w organizmie ilość hormonów stresu. Po półtorej godziny pocenia odporność spada na następne 72 godziny, czyniąc nas dużo bardziej podatnymi na wirusy.

Większym zagrożeniem niż deszcz czy zimno są dla biegaczy nosiciele wirusa, ale i tak trzeba ubierać się odpowiednio do pogody. Wychłodzenie  i stres są jak zaproszenie dla niemiłych gości.

"Niektórzy w mroźne dni biegają w kominiarkach - mówi Kuba Wiśniewski, trener Runner's World - Na rynku dostępne są także specjalne maseczki przypominające robotnicze maski chroniące przed pyłem, które mocuje się na twarzy. Przypominam, że przy temperaturach poniżej -10 stopni Celsjusza, jak zgodnie twierdzą lekarze i fizjolodzy, zagrożenie związane z zimnem działającym na gardło, oskrzela i płuca jest większe niż korzyści płynące z intensywnego treningu”.

Wysuszona śluzówka też jest bardziej podatna na zakażenie, więc przy skrajnie niskich temperaturach lepiej przenieś swój intensywny trening na bieżnię mechaniczną. (Czytaj więcej o tym jak trenować na bieżni: Bieganie na bieżni: Treningi i porady).

Tutaj dowiesz się więcej jak wzmocnić swoją odporność:

» Jak ominąć sezon na grypę

» Dieta przeciw chorobom. Produkty poprawiające odporność

» Jak trenować i nie chorować?


Opowiemy Ci o bieganiu wszystko, co chciałbyś wiedzieć, wystarczy, że nie boisz się zapytać. Pisz na adres: rw@mpp.pl

RW 12/2012

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij