REKLAMA

Jak pozytywne myślenie ułatwia wyjście z kontuzji

Od Twojego psychicznego nastawienia zależy w dużej mierze, jak szybko i sprawnie wrócisz po kontuzji do zdrowia i formy - wynika z najnowszych badań. Zaprzęgnij naukę w proces leczenia i rehabilitacji, aby sprytnie ograć kontuzję i stanąć na nogi szybciej niż wańka-wstańka.

Jak pozytywne myślenie pomaga wrócić do formy po kontuzji rys. Michele Marconi

Złapanie kontuzji wkurza i z chęcią dzielisz się tą złością z każdym, kto chce tego słuchać. Ale okazuje się, że Twoje nastawienie psychiczne ma ogromne znaczenie zarówno przy łapaniu kontuzji, jak i przy wychodzeniu z niej. I, jak pewnie się domyślasz, złość nie jest najlepszą z emocji w tych sytuacjach.

Popatrz choćby na badania z 2013 roku: naukowcy byli w stanie przewidzieć z 70-procentową dokładnością, które osoby po operacji rekonstrukcji więzadła krzyżowego ACL będą znowu w grze w ciągu roku. Jak? Przez zdefiniowanie psychologicznych cech badanych osób, takich jak mentalna gotowość na rehabilitację czy świadomość, że wszystko zależy od Ciebie.

W innych badaniach wykazano dość jednoznacznie, że takie emocje, jak strach czy niepewność blokują sportowców przed powrotem do pełni zdrowia, natomiast ci, którzy są w 100% przekonani, że im się uda, (nawet przy gorszych wynikach niż się spodziewali) dochodzili do pełni sił bardzo szybko.

„Emocje mają wpływ na proces leczenia – mówi Les Podlog, psycholog sportowy na University of Utah. – Stres na przykład ma wpływ na to, jak ukrwione jest kontuzjowane miejsce. A przecież w procesie rehabilitacji przepływ krwi przez te rejony jest kluczowy”.

To niejedyny moment, w którym Twoja psycha ma wpływ na Twoje zdrowie. Okazuje się, że jeśli obwiniasz się o to, że nie jesteś wystarczająco twardy w czasie przygotowań do danego sezonu, to mocno zwiększasz ryzyko kontuzji w następnym sezonie – i był to czynnik mający większy wpływ na zdrowie niż ilość przebieganych kilometrów (sprawdzone na 278 biegaczach).

Dobra wiadomość jest taka, że możesz sposobem myślenia wpływać na stan swojego zdrowia. Taki zestaw psychicznych umiejętności zwiększających odporność fizyczną organizmu może Ci pomóc utrzymać zdrowie nawet przy dużych obciążeniach treningowych. Wypróbuj kilka z nich, które przedstawiamy w dalszej części artykułu, aby unikać kontuzji, szybciej po nich wracać do zdrowia i jeszcze szybciej osiągnąć szczyt formy.

Czy na pewno mam kontuzję?

Zanim złapiesz doła, że przytrafiła Ci się kontuzja, warto zadać sobie powyższe pytanie. Czasami bowiem ciężko jest odróżnić normalne zmęczenie mięśniowe po mocnym treningu od urazu. Ale są pewne sygnały ostrzegawcze, które wskazują, że to jednak kontuzja. Ból narasta w czasie biegu, utrzymuje się dzień lub dłużej po treningu, zmienia Twój krok. Jeśli zauważysz jeden z tych trzech symptomów, przerwij treningi. Jeśli kilka dni przerwy nic nie zmieni, to nie licz na cud i poszukaj diagnozy.  

REKLAMA

REKLAMA

Jak pozytywne myślenie pomaga wrócić do formy po kontuzji rys. Michele Marconi

Bądź zdrów, czyli zapobieganie kontuzji

Słuchaj bólu

Ból to dość oczywisty przepowiadacz kontuzji. Oczywiście za jego część odpowiada biomechanika, ale u tych biegaczy, którzy narzekają na chroniczne kontuzje, częste jest ignorowanie takich sygnałów. Umysł człowieka jest w stanie dostosować się do stopniowo narastających symptomów, pozwalając tym biegaczom, którzy wierzą, że bez bólu nie ma efektów, na bieganie nawet przy mocniejszych oznakach bólowych. Ignorują je, by nie powiedzieć, że uciekają od nich, zamiast dobrze je przeanalizować. By nie wpakować się w większe kłopoty, zapisuj mniejsze niedogodności w dzienniczku treningowym, co pozwoli Ci znaleźć schemat kontuzji i odpowiednio na niego zareagować.

Zastopuj stres

Biegacze mający stresujący czas w swoim życiu są bardziej narażeni na kontuzje. Nie zawsze możesz wyeliminować przyczynę stresu, ale zawsze możesz inaczej na niego zareagować, zmniejszając jego wpływ na swój organizm. Głębokie oddychanie przełącza organizm z trybu „walka” na tryb „odpoczynek i „analiza”, zwiększając zbawienny przepływ krwi i wprowadzając równowagę w Twoich hormonach.

Szukaj wsparcia

Sprawdzone grono znajomych, jak np. grupa biegowa, działa jak bufor bezpieczeństwa przed nadmiernym obciążeniem. Okazuje się, że wspólne spędzanie czasu z ludźmi, których lubimy, przyspiesza regenerację między ciężkimi treningami. Nie wstydź się szukać pomocy u profesjonalistów. Połowa sukcesów wielu gwiazd to zasługa sportowych psychologów.

REKLAMA

Jak pozytywne myślenie pomaga wrócić do formy po kontuzji rys. Michele Marconi

Rehabilitacja, czyli wychodzenie z kontuzji

Świadomość procesu

Żaden biegacz nie lubi przerwy w treningach z powodu kontuzji. Już samo wyartykułowanie tego może sprawić, że poczujesz się lepiej. Ale zrób to inaczej niż użalając się nad sobą. Zapisz to, co tak mocno Cię gnębi i fru- struje w procesie powrotu do zdrowia. Możesz zapisać na kartce dosłownie wszystko, ale zakończ to na przykład słowami: „To nie będzie trwało wiecznie”.

Zmień punkt docelowy

Czas zamienić cele biegowe na te związane z rehabilitacją. Pamiętaj, że warto być konkretnym, ale jednocześnie elastycznym. Rehabilitacja nie zawsze przebiega tak szybko, jak tego chcesz. Dlatego skup się na celach, które są w 100% zależne od Ciebie, jak np. codzienna porcja ćwiczeń. To nie pozwala na narastanie rezygnacji, a jednocześnie poprawia stan zdrowia.

Zmień myślenie

Wyobraź sobie słowa, którymi wspierasz kontuzjowanych przyjaciół, i zastosuj je do siebie. Pozytywne nastawienie zmienia nasze reakcje i polepsza reakcje organizmu na rehabilitację. Robi się z tego takie mentalno-fizjologiczne perpetuum mobile, która sprawia, że cały proces leczenia jest coraz szybszy.

REKLAMA

REKLAMA

Trening, czyli powrót do formy

Wizualizacja

Równie stresujący jak kontuzja może być nagły powrót do biegania. Dlatego stwórz w swojej głowie obraz, jak biegasz już bez urazu, a bieg ten jest płynny, pewny i bezbolesny. Okazuje się, że takie wizualizacje zmniejszają obawy u sportowców związane z powrotem do zdrowia, a w pewnym badaniu były czynnikiem zwiększającym ruchomość kolana po operacji ACL. Nie wiesz, jak to robić? Dziś znajdziesz aplikacje na wszystko – nawet takie, które pomagają w medytacji (np. Headspace).

Szukaj wzoru

Nie chodzi o matematykę, ale o ten do naśladowania. Mając go, zwiększasz swoją pewność, że Tobie też się uda. Może to być ktoś z elity, np. Joasia Jóźwik, która wraca właśnie do szybkiego biegania po prawie roku przerwy w startach, albo przyjaciel. Bierz od nich nadzieję (i porady, jeśli mają kompetencje) na mocny powrót do zdrowia. Można przecież uczyć się na doświadczeniach innych, tym bardziej jeśli są to historie z happy endem.

Pamiętaj o powodach

W badaniach biegaczy z kontuzjami okazało się, że te osoby, które chciały wrócić do biegania dla samej przyjemności tego sportu bez jakichś dodatkowych bonusów, miały lepsze nastawienie do procesu rehabilitacji i mniej obawiały się braku jej skuteczności. Dlatego w czasie przerwy od biegania jasno sobie odpowiedz, dlaczego chcesz do niego wrócić. Chęć utrzymania zdrowia, spotkania z przyjaciółmi czy poprawy pewności siebie – to wszystko może być dobrą motywacją w procesie rehabilitacji.

RW 03-04/2019

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA