[ X ]

Drogi Użytkowniku,

W związku z tym, że począwszy od dnia 25.05.2018 r. na terenie Polski obowiązują nowe przepisy regulujące kwestie ochrony Państwa danych osobowych, Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych), (dalej zwane RODO), Motor-Presse Polska sp. z o.o. z siedzibą we Wrocławiu (53-238) przy ul. Ostrowskiego 7, wpisana do rejestru przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego prowadzonego przez Sąd Rejonowy dla Wrocławia – Fabrycznej we Wrocławiu, VI Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod nr KRS: 0000151026, NIP: 8990026326, REGON: 930327847 o kapitale zakładowym w wysokości 2.860.000,00 złotych zachęcamy do zapoznania się ze zaktualizowaną treścią "Polityki prywatności" naszych Serwisów. Znajdują się w niej szczegółowe informacje na temat zasad przetwarzania danych osobowych na naszych stronach internetowych.

Kontynuując korzystanie z naszej strony internetowej (również poprzez zamknięcie tego komunikatu) z wykorzystaniem domyślnych ustawień przeglądarki internetowej w zakresie prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez Motor-Presse Polska Sp. z o. o oraz naszych Zaufanych Partnerów do celów marketingowych, w szczególności na potrzeby wyświetlania reklam dopasowanych do Twoich zainteresowań i preferencji. Pamiętaj, że wyrażenie zgody jest dobrowolne. Możesz też odmówić zgody lub ograniczyć jej zakres zmieniając ustawienia plików cookies w przeglądarce.

Kontynuuj przeglądanie

PODZIEL SIĘ



OCEŃ
5.0

Jak unikać kontuzji: wypadki podczas biegania

Wystające korzenie, nierówne chodniki, strome zbocza ... - na biegacza czyha mnóstwo pułapek. Zobacz, jak przygotować się na nieprzewidywalne, a także - gdy już niestety dopadnie Cię pech - jak leczyć najpowszechniejsze biegowe kontuzje.

Kontuzje biegacza fot. AstroStar 2014/shutterstock.com

Jesteśmy tak wyczuleni na zagrożenie kontuzjami, że każdy z nas już z daleka potrafi rozpoznać kolano biegacza, zapalenie rozcięgna podeszwowego czy uszkodzony "achilles". Ale urazy wynikające z przeciążeń to przecież niejedyny rodzaj urazów zagrażających biegaczom. Znacznie częstsze, a bywa, że również groźniejsze, są kontuzje nagłe, takie, które wynikają z chwilowej nieuwagi, braku zastanowienia albo po prostu z pecha. Tak się bowiem składa, że zazwyczaj nie jesteś przygotowany na wypadek. Tzn. nie byłeś, aż do dziś.

Na co uważać na biegowej trasie?

1. Ryzykowna samotność długodystansowca

W grupie raźniej. I bezpieczniej - jak dodają praktycy. Dlatego staraj się biegać z kimś. Jeśli się przewrócisz i coś sobie złamiesz, Twój kolega może pobiec po pomoc albo pomóc Ci dokuśtykać do auta. Jeśli zaś nie masz z kim biegać, biegaj blisko domu albo przynajmniej w pobliżu auta. I nigdy nie wybiegaj w nieznany teren bez komórki. Nie masz gdzie jej trzymać? Świetnym rozwiązaniem jest pokrowiec dla biegaczy, mocowany na ramieniu.

2. Pęcherze

Problem z pęcherzami polega nie tylko na tym, że bolą i fatalnie wyglądają. Potencjalnie są bardziej niebezpieczne - jeśli zrobi Ci się odcisk, podświadomie dostosowujesz swoje ruchy tak, żeby unikać obciążania danej kończyny, co z kolei może doprowadzić do urazów - od utraty równowagi i wywrotki aż po nadwerężenie nienaturalnie obciążonych mięśni i ścięgien.

Jak unikać pęcherzy? Wyrzuć bawełniane skarpety i zastąp je specjalnymi skarpetami (dla biegaczy) z włókna syntetycznego, które zapewniają mniejsze tarcie i lepiej odprowadzają wilgoć. Jeżeli masz skłonność do odcisków, możesz przed biegiem posmarować stopy wazeliną albo nakleić plastry w miejscach, w których odciski robią Ci się najczęściej.

Jeśli już podczas biegu czujesz, że zaczyna Ci się robić pęcherz, poluzuj sznurówki i popraw (w sensie - podciągnij) skarpetę. Podwinięta pod paluchem albo na pięcie, bardzo często jest przyczyną urazu. Pomóc też może naklejenie plastra, który odizoluje podeszwę buta od tworzącego się pęcherza. I nie przebijaj go, zanim nie będziesz mógł go natychmiast zabezpieczyć plastrem.

3. Otarcia

Jeżeli chcesz uniknąć bolesnych otarć w miejscach szczególnie narażonych, czyli tam, gdzie szwy koszulki, spodenek czy majtek ocierają się o skórę, posmaruj się przed biegiem wazeliną. Tłuszcz zmniejszy tarcie, a więc i podrażnienie skóry. Nie zapomnij też o miejscach, w których "skóra lgnie do skóry", czyli pod pachami, na wewnętrznych stronach ud. Tam też się posmaruj. Jeżeli zorientujesz się, że coś zaczyna Cię ocierać w środku biegu, posmaruj to miejsce wodą lub śliną. To również pomaga.

4. Upadki

Podczas biegu bardzo łatwo się zamyślić albo zagadać z przyjacielem biegnącym obok, ale niezwracanie uwagi na podłoże, po którym biegniesz - zwłaszcza jeśli jest to nierówny chodnik albo leśna ścieżka - może Cię dość gwałtownie sprowadzić na ziemię. Zmniejszysz ryzyko upadku, biegając za dnia, w słoneczne dni w okularach przeciwsłonecznych, które zapobiegną olśnieniu, i - oczywiście - patrząc stale pod nogi.

1 2
STRONA 1 z 2

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij