[ X ]

Drogi Użytkowniku,

W związku z tym, że począwszy od dnia 25.05.2018 r. na terenie Polski obowiązują nowe przepisy regulujące kwestie ochrony Państwa danych osobowych, Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych), (dalej zwane RODO), Motor-Presse Polska sp. z o.o. z siedzibą we Wrocławiu (53-238) przy ul. Ostrowskiego 7, wpisana do rejestru przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego prowadzonego przez Sąd Rejonowy dla Wrocławia – Fabrycznej we Wrocławiu, VI Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod nr KRS: 0000151026, NIP: 8990026326, REGON: 930327847 o kapitale zakładowym w wysokości 2.860.000,00 złotych zachęcamy do zapoznania się ze zaktualizowaną treścią "Polityki prywatności" naszych Serwisów. Znajdują się w niej szczegółowe informacje na temat zasad przetwarzania danych osobowych na naszych stronach internetowych.

Kontynuując korzystanie z naszej strony internetowej (również poprzez zamknięcie tego komunikatu) z wykorzystaniem domyślnych ustawień przeglądarki internetowej w zakresie prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez Motor-Presse Polska Sp. z o. o oraz naszych Zaufanych Partnerów do celów marketingowych, w szczególności na potrzeby wyświetlania reklam dopasowanych do Twoich zainteresowań i preferencji. Pamiętaj, że wyrażenie zgody jest dobrowolne. Możesz też odmówić zgody lub ograniczyć jej zakres zmieniając ustawienia plików cookies w przeglądarce.

Kontynuuj przeglądanie

PODZIEL SIĘ



OCEŃ
3.6

Jaka jest Twoja waga idealna? [KALKULATOR]

Jeśli schudniesz o 2-3 kg, poprawisz zdrowie i szybkość biegu - oczywiście pod warunkiem, że masz co zrzucać. Zobacz, ile zyskasz na pozbyciu się zbędnego balastu i co jeszcze możesz zrobić, aby na trasie rywale oglądali Twoje plecy.

rys. Thomas Fuchs

Niektórzy biegacze nie przejmują się za bardzo swoją wagą. Myślą: biegam, więc mogę zjeść nawet konia z kopytami na obiad. Okazuje się jednak, że nie do końca. Przez ostatnią dekadę biegacze zyskali na wadze średnio 1,5 kilograma, a badanie było przeprowadzone na 4700 biegaczach, więc powinno być wiarygodne.

Nie wydaje się to dużo, ale kiedy zaczniesz sobie liczyć, ile dodatkowych kg musisz przenieść na dziesiątkach kilometrów - zaczyna to mieć znaczenie. Ci sami biegacze dorobili się w obwodzie brzucha dodatkowych 2 cm - a to oznacza, że z kaloryferkiem trzeba się raczej pożegnać.

Są dwa powody, by przynajmniej raz na tydzień jednak stawać na wadze: sprawdzać, czy udaje Ci się utrzymywać dobrą, zdrową masę ciała, a dodatkowo znaleźć i utrzymać wagę, która jest "najszybsza". Założę się, że nie jestem jedynym biegaczem, którego interesują obie te wartości.

Wskaźnik zdrowia

Jakieś 20 lat temu, kiedy czytałem wczesne badania na temat indeksu BMI (Body Mass Index, czyli iloraz Twojej wagi w kilogramach i kwadratu wzrostu w metrach) i długości życia, to przeszedł mnie nieprzyjemny dreszcz. Ludzie z moim wskaźnikiem - jestem raczej chudy i kościsty, moje BMI wynosi 21 - umierali młodziej niż nieco ciężsi.

Ostatnio jednak uspokoił mnie Bill Haskell z Uniwersytetu Stanforda, który śledzi i prowadzi badania na temat wagi i długości życia już od 30 lat. "Pierwsze badania wiążące BMI z długością życia nie brały pod uwagę takich czynników, jak palenie papierosów czy chorób, które już miały wpływ na wagę osób o niskim wskaźniku". I dodaje: "Współczesne badania nie wykazują większej umieralności, dopóki BMI nie spadnie poniżej 18".

Są cztery poziomy, które określa ten wskaźnik. Poniżej 18,5 jest niedowaga (mniej niż 16 to wygłodzenie), między 18,5 a 24,5 – prawidłowa waga, 24,5-30 – nadwaga, a powyżej 30 to otyłość, która też może mieć kilka stopni.

Waga czy forma?

Jeśli jednak popatrzeć na linię mety wielu maratonów, to okaże się, że nierzadko mijają ją osoby, które na pierwszy rzut oka przypominają raczej miłośników dobrej kuchni, piwka i TV niż biegowych tras. Zajęto się też tym problemem i przebadano tysiące osób na mechanicznej bieżni, by zbadać wpływ aktywności fizycznej na długość życia. Okazało się bowiem, że typowe badania, oparte jedynie na odpowiedziach ankietowanych osób, obarczone były dużym błędem - niestety, odpowiadając na pytania, często mijamy się z prawdą (np. zawyżamy naszą tygodniową aktywność).

I co wyszło z badań na bieżni? Otóż lepiej mieć nadwagę i kondycję niż przysłowiową skórę i kości, ale po przebiegnięciu kilometra wypluwać płuca. Dobra kondycja przebija nadwagę.

Oczywiście warto być pięknym, bogatym i szczupłym, ale wydaje się, że nieco demonizujemy dodatkowe kilogramy i stresujemy nadmiernie ludzi z nadwagą. Dużo ważniejsze jest, by zamiast koncentrować się na idealnej wadze, o której definicję tak naprawdę dość trudno, skupić się raczej na zdrowym, aktywnym trybie życia, spychając na drugi plan kilogramy.

To naprawdę dobra informacja i warto ją przekazać wszystkim tym, którzy siedzą w domu tylko dlatego, że wydaje im się, że mając nadwagę, będą dziwolągami w fitness klubach czy na biegowych trasach. Ci ludzie potrzebują każdego, nawet najmniejszego, powodu, by znaleźć w sobie motywację do zmiany dotychczasowego trybu życia. Przy tym wszystkim warto jednak pamiętać, że lepiej być szczupłym w formie niż otyłym w formie.

Szybka zrzutka

Oczywiście są tacy biegacze, którzy będą bardziej zainteresowani szybkością niż zdrowiem. Oni chcą wiedzieć: jaka jest najlepsza waga na szybkie 5 km i maraton? Czy zrzucenie wagi pomoże? Odpowiedź prawie zawsze brzmi: TAK. Waga przekłada się na szybkość (najlepszy przykład to bolidy i kierowcy F1). Ale tak samo jak w przypadku BMI, tylko do pewnego momentu. Zrzucisz za dużo kilogramów i nagle nie masz siły, tracisz szybkość i wytrzymałość.

1 2
STRONA 1 z 2

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij