[ X ]

Drogi Użytkowniku,

W związku z tym, że począwszy od dnia 25.05.2018 r. na terenie Polski obowiązują nowe przepisy regulujące kwestie ochrony Państwa danych osobowych, Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych), (dalej zwane RODO), Motor-Presse Polska sp. z o.o. z siedzibą we Wrocławiu (53-238) przy ul. Ostrowskiego 7, wpisana do rejestru przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego prowadzonego przez Sąd Rejonowy dla Wrocławia – Fabrycznej we Wrocławiu, VI Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod nr KRS: 0000151026, NIP: 8990026326, REGON: 930327847 o kapitale zakładowym w wysokości 2.860.000,00 złotych zachęcamy do zapoznania się ze zaktualizowaną treścią "Polityki prywatności" naszych Serwisów. Znajdują się w niej szczegółowe informacje na temat zasad przetwarzania danych osobowych na naszych stronach internetowych.

Kontynuując korzystanie z naszej strony internetowej (również poprzez zamknięcie tego komunikatu) z wykorzystaniem domyślnych ustawień przeglądarki internetowej w zakresie prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez Motor-Presse Polska Sp. z o. o oraz naszych Zaufanych Partnerów do celów marketingowych, w szczególności na potrzeby wyświetlania reklam dopasowanych do Twoich zainteresowań i preferencji. Pamiętaj, że wyrażenie zgody jest dobrowolne. Możesz też odmówić zgody lub ograniczyć jej zakres zmieniając ustawienia plików cookies w przeglądarce.

Kontynuuj przeglądanie

REKLAMA

REKLAMA

PODZIEL SIĘ



OCEŃ
3.6

Jaka jest Twoja waga idealna? [KALKULATOR]

Jeśli schudniesz o 2-3 kg, poprawisz zdrowie i szybkość biegu - oczywiście pod warunkiem, że masz co zrzucać. Zobacz, ile zyskasz na pozbyciu się zbędnego balastu i co jeszcze możesz zrobić, aby na trasie rywale oglądali Twoje plecy.

rys. Thomas Fuchs

Równie wielu rodziców martwi się o nadwagę swoich dzieci jak o to, że nie jedzą i wpadną w anoreksję. Ostatnie dane mówią, że aż około 6% populacji cierpi na anoreksję, a wśród młodych amerykańskich sportsmenek ten odsetek jest nawet czterokrotnie wyższy. Zdarzają się niestety również wypadki śmiertelne, więc jest się nad czym zastanawiać.

Fakt jednak pozostaje faktem, że zdrowy biegacz biegnie każdy kilometr ponad 2 sekundy szybciej na każdy kilogram utraconej wagi ciała:

REKLAMA

Zrzucone kilogramy

1 kg

2,5 kg

5 kg

10 kg

Zysk na 5 km

0:12,4

0:31

1:02

2:04

Zysk na 10 km

0:25

1:02

2:04

4:08

Zysk w półmaratonie

0:52

2:11

4:22

8:44

Zysk w maratonie

1:45

4:22

8:44

17:28

 

Zrzucenie kilogramów zwiększa wskaźnik wydolności aerobowej VO2max - kluczowy wskaźnik możliwości biegacza. Im mniej kilogramów masz do przeniesienia w czasie biegu, tym większy dystans jesteś w stanie pokonać na litrze dostarczanego organizmowi tlenu. W dodatku, będąc lżejszym, możesz łatwiej i szybciej pokonywać dłuższe dystanse.

Lżejszy biegacz to szybszy biegacz. Ale nie demonizuj masy ciała. Lepiej być puszystym i w formie, niż szczupłym bez kondycji.

Jak we wszystkim, są ludzie, którzy przyjrzeli się temu problemowi z aptekarską dokładnością. Biegacz i fizjolog z Ohio Paul Vanderburgh (niedawno przebiegł maraton w czasie 3 godziny i 31 minut, ważąc 77 kg) opracował kalkulator o nazwie "Flyer Handicap", który pozwala na porównanie wyników biegaczy o różnej wadze. Jest on dostępny na stronie uniwersytetu w Dayton, gdzie Paul jest wykładowcą i prowadzi swoje badania (Zobacz: Kalkulator biegowy przeliczający wyniki pod względem wagi i wieku).

Dzięki temu narzędziu, które bierze też pod uwagę wiek i płeć, można np. porównać wyniki 25-letniej, szczupłej kobiety z wynikami 55-latka, który waży nieco więcej niż w czasach szkoły średniej. Niezła zabawa i świetny sposób na motywację osób bardziej puszystych, które mogą z takiej rywalizacji wyjść obronną ręką czy raczej... nogą.

Lżejsza droga

Dla tych, którzy chcą być lżejsi, by szybciej biegać, kilka uwag. Trać tłuszcz, nie mięśnie. Szczęśliwie dla biegaczy nikt już nie poddaje w wątpliwość faktu, że lepiej do tego nadają się programy oparte na ćwiczeniach niż tylko na diecie. Jeśli nie wykonujesz ćwiczeń z lekkim ciężarami, może warto się nad tym zastanowić. "To idealny sposób właśnie na poprawę wagi, bez utraty masy mięśniowej" – mówi Vandeburgh.

Osobiście nie miałem szczęścia do dobrego treningu siłowego, ale może teraz jest właśnie dobry czas na kolejną próbę. W ciągu ostatnich 12 miesięcy straciłem 2,5 kg, które dorzuciłem do 5 kg straty w latach minionych, a wszystko to dzięki jedzeniu mniejszej ilości makaronów i ryżu, za to większej ilości owoców i warzyw oraz piciu wody.

Jestem nadal nieco cięższy niż w czasach studenckich, ale różnica robi się coraz mniejsza. Wynik: moje BMI jest nadal powyżej 18,5, mam jednak lepsze czasy niż w latach poprzednich i, co najważniejsze, czuję się świetnie.

*Amby Burfoot - legenda biegania masowego, zwycięzca Maratonu Bostońskiego w 1968 roku, przez wiele lat redaktor naczelny amerykańskiego wydania "Runner's World", a obecnie stały felietonista tego magazynu, autor licznych książek i artykułów o bieganiu.

Zobacz i wypróbuj nowe kalkulatory biegowe RW, które mogą Ci się przydać przy spalaniu zbędnego tłuszczu i do utrzymania prawidłowej masy ciała:

RW 01-02/2010

1 2
STRONA 2 z 2

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ

REKLAMA

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij