Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
5.0

Medycyna naturalna: 5 metod leczenia alternatywnego

Gdy tylko coś zaczyna Cię boleć, nie musisz od razu pędzić do apteki, by łykać tonę tabletek. Często lepszym rozwiązaniem jest wizyta u terapeuty i skorzystanie z medycyny naturalnej. Sprawdź, 5 alternatywnych metod leczenia, które mogą pomóc na dolegliwości biegacza.

Medycyna alternatywna fot. Africa Studio/ shutterstock.com

Medycyna naturalna budzi spore emocje. Niektórzy potępiają ją w czambuł i uważają za czystą hochsztaplerkę, inni ufają tylko alternatywnym terapiom, często aż za bardzo. Jednak oba te skrajne podejścia są złe.

Wiele zabiegów i terapii medycyny alternatywnej ma udowodnioną skuteczność. Dotyczy to zwłaszcza jej sposobów na radzenie sobie z bólem i urazami, a takie dolegliwości to przecież „specjalność” biegaczy. Dlatego przygotowaliśmy przegląd metod, których wartość potwierdzają badania.

Gdy tylko coś zaczyna Cię boleć, nie musisz od razu pędzić do apteki. Często lepszym rozwiązaniem niż tabletki jest wizyta u terapeuty.

Zobacz, jak pozbyć się dolegliwości bez tabletek.

Ziołolecznictwo

Zwolennicy twierdzą, że składniki ziół zwiększają zdolność ciała do samoleczenia. Dla biegaczy najbardziej interesujące będzie to, że niektóre zioła pomagają na bóle mięśniowe i stawów, i zmniejszają obrzęki.

Skuteczność wielu preparatów ziołowych nie jest potwierdzona klinicznie. Ich produkcja nie jest też tak kontrolowana jak produkcja leków. Badania z 2007 r. wykazały, że np. zażywanie suplementów z diabelskiego pazura (Radix Harpagophyti) i kory wierzby białej łagodzą bóle krzyża, a preparat z arniki zmniejsza opuchliznę.

Poczytaj więcej: Leczenie ziołami: Fitoterapia na bolączki biegacza

Zioła o właściwościach przeciwzapalnych mogą pomóc przywrócić sprawność przy zapaleniu rozcięgna podeszwowego, w bólach stawów i kręgosłupa. Pamiętaj jednak, że substancje aktywne ziół mogą wzmocnić lub osłabić działanie niektórych leków. Jeśli więc coś bierzesz, choćby środki przeciwbólowe czy aspirynę, zanim sięgniesz po zioła, sprawdź możliwe interakcje.

Medycyna alternatywna fot. Andrey_Popov/ shutterstock.com

Akupunktura

Ta prastara chińska praktyka polega na wbijaniu specjalnych igieł w określone miejsca na ciele, co ma pobudzać krążenie energii w organizmie. Odpowiednie nakłucia wykonane przez doświadczonego akupunkturzystę poprawiają ciśnienie, działają przeciwbólowo, potrafią też przyspieszyć gojenie ran, a nawet zrastanie kości.

Badania kliniczne są trudne do przeprowadzenia, bo w przeciwieństwie do tabletek, trudno jest wykluczyć efekt placebo. To jednak, co dało się zbadać na pewno, to fakt, że tzw. „igły” zwiększają poziom endorfin, czyli naturalnych środków przeciwbólowych i że nakłucia poprawiają zakres ruchu u pacjentów z ograniczeniami.

W 1996 roku Światowa Organizacja Zdrowia (WHO) ogłosiła raport na temat skuteczności akupunktury, w którym ostrożnie potwierdza, że nakłucia mogą być skuteczne w leczeniu bólów stawu kolanowego, zapaleniu rozcięgna podeszwowego, tzw. bólach goleni, bólach lędźwiowego odcinka kręgosłupa i przy bólach reumatycznych.

Medycyna alternatywna fot.  Petar Djordjevic / shutterstock.com

Masaż

Pod wpływem ucisku organizm szybciej pozbywa się szkodliwych produktów ubocznych przemiany materii, rozszerzają się naczynia krwionośne, pozwalając krwi lepiej odżywiać tkanki i rozluźniają się za bardzo napięte mięśnie. Większa elastyczność mięśni zmniejsza zaś ryzyko „złapania” kontuzji. 

Badania wykazały, że masaż redukuje ból mięśni po wysiłku, zmniejsza też obrzęki, a nawet poziom lęku. Jednak, mimo przekonania wielu sportowców i doskonale znanego z relacji telewizyjnych widoku masażystów na każdych większych zawodach, nie ma twardych naukowych dowodów na skuteczność masażu w profilaktyce kontuzji.

Metaanaliza badań przeprowadzona przez uczonych z Ohio State University potwierdza jedynie, że masaż przyspiesza powrót do pełnej sprawności po intensywnym wysiłku fizycznym.

Czytaj więcej: Masaż a bieganie. Jaki wybrać, kiedy stosować, co daje?

Masaż sportowy może się szczególnie przydać osobom, które dużo biegają – powyżej 70 km tygodniowo, gdyż zapobiega nawarstwianiu się zmęczenia.

Medycyna alternatywna fot. Angela Waye / shutterstock.com

Wizualizacja

Wyobrażając sobie jakąś przyjemną scenę, można uspokoić zarówno umysł i ciało. Kiedy umysł jest zrelaksowany, rozluźniają się też mięśnie. A to powoduje również zmniejszenie bólu. Zwizualizowanie sobie miłych scen przyspiesza też proces powrotu do zdrowia i gojenie ran, ponieważ zmniejsza poziom hormonu stresu we krwi.

Badania opublikowane w Journal of Sports Sciences wykazały, że kiedy kontuzjowani sportowcy wyobrażali sobie siebie w pełni sprawnych i walczących z bólem, szybciej wracali do pełnej sprawności niż ci, którzy tego nie robili. Inne badanie wykazało, że pozytywne myślenie przyśpiesza wchłanianie się pęcherzy.

Przeprowadzono badania, których uczestnicy wyobrażali sobie jak najbardziej plastycznie, jak sklejają swoje złamane kości, jak naprawiają się pozrywane włókna mięśniowe i jak komórki mięśni same się naprawiają. Ty też możesz spróbować. Jedno jest pewne – krzywdy sobie tym nie zrobisz, a niewykluczone, że sobie pomożesz. Wielu sportowców wykorzystuje też wizualizację jako sposób na pokonanie zmęczenia, np. podczas końcowych kilometrów maratonu.

Czytaj więcej: Kontuzje biegacza. Wykorzystaj głowę w leczeniu urazów

Wystarczy wyobrazić sobie ból jako np. mgiełkę, która opuszcza Twoje ciało, albo samego siebie uśmiechającego się po przebiegnięciu mety, żeby znaleźć zapasy sił potrzebne do ukończenia biegu.

Medycyna alternatywna fot. Adam Gregor/ shutterstock.com

Terapia manualna

Zwana także chiropraktyką metoda leczenia przez manualne badanie i przywracanie prawidłowej mechaniki układu ruchu. Najczęściej do chiropraktyków trafiają ludzie cierpiący na bóle kręgosłupa, ale ostatnio coraz głośniej mówi się o wykorzystaniu tej terapii w sporcie. Pamiętaj: szukaj takiego chiropraktyka, który jest dyplomowanym fizjoterapeutą. Tak jest bezpieczniej

Amerykańskie Towarzystwo Medyczne ogłosiło, że chiropraktyka redukuje bóle kręgosłupa, głowy i inne bóle układu kostnego. Odpowiednie „nastawianie” może poprawić osiągi sportowe. W jednym z badań biegacze po 3 mies. terapii manualnej byli aż o 30% szybsi niż grupa kontrolna.

Terapię manualną zaleca się tym, którzy cierpią na chroniczne bóle. Czasem wystarczy nastawienie kręgów i miednicy, by od razu poczuć ulgę, o czym na własnym kręgosłupie przekonał się autor tego tekstu.  

Szybki patent: Masz astmę i biegasz? Gdy jest zimno, zasłaniaj usta szalikiem. Gwałtowna zmiana temperatury w oskrzelach może sprowokować ich obkurczenie się i atak.

RW 10/2012

Komentarze

 (3)
ZOBACZ KOMENTARZE
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij