[ X ]

Kontynuując korzystanie z naszej strony internetowej (również poprzez zamknięcie tego komunikatu), wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych na zasadach wskazanych w "Polityce prywatności"

Kontynuuj przeglądanie

REKLAMA
PODZIEL SIĘ


OCEŃ
5.0

Prawidłowa postawa: zadbaj o sylwetkę na co dzień

Dobra postawa zwiększa pewność siebie, poprawia samopoczucie i wyniki biegowe. Zobacz, jak dbać o nią na co dzień, pozbywając się złych nawyków, które przez okrągłą dobę rujnują Twoją sylwetkę. Mamy ich więcej niż większość z nas przypuszcza!

Prawidłowa postawa: zadbaj o sylwetkę na co dzień fot. Getty Images

30,8 miliona - tyle dni zwolnienia biorą w ciągu roku Brytyjczycy z powodu problemów z układem ruchu (m.in. bólów pleców i szyi), co wyceniono na 14 bilionów funtów. Dla porównania: główną przyczyną brania L4 przez poddanych królowej Elżbiety II są przeziębienia - 34 miliony dni. Polacy zapewne nie są w tej statystyce wiele lepsi (a może nawet gorsi), chociaż można całkiem prostymi metodami zapobiec nieustannemu psuciu swojego kręgosłupa i reszty aparatu ruchu. Nie, nie chodzi o trening - ćwiczenia robisz maksymalnie przez godzinę, a sylwetkę musisz utrzymywać non stop przez 24 godziny na dobę, siedem dni w tygodniu i dwanaście miesięcy w roku.

Wyeliminuj codzienne złe nawyki, którymi sobie szkodzisz, a czas, którego na treningach nie trzeba będzie spędzać na korygowaniu wad postawy, będziesz mógł wykorzystać na poprawę swoich biegowych rezultatów.

REKLAMA

1. Przy biurku

Skutki siedzenia są gorsze niż palenia papierosów - alarmują naukowcy. Siedząc na krześle czy w fotelu, upewnij się, że dosuwasz swoje cztery litery do oparcia. Dobrze byłoby, gdybyś można było stopy oprzeć płasko na podłodze, jednocześnie całymi udami opierając ciężar ciała na siedzisku.

2. Za kierownicą

Unieś oparcie fotela, tak aby było pod kątem prostym do siedziska (uwaga, nie jest ono równolegle do podłogi) - jeśli czujesz, że w tej pozycji ciało jest zbyt wypchnięte do przodu, odchyl oparcie o kilka stopni do tyłu. Ważne, aby całe Twoje plecy dotykały oparcia. Odległość fotela od pedałów powinna być taka, aby nogi były lekko zgięte w kolanach w momencie ich wciskania.

3. W pracy

Upewnij się, że masz ergonomiczne stanowisko pracy. Zastanów się nad pulpitem z regulowaną wysokością, umożliwiającym pracę na stojąco. Sprawdź, czy ekran komputera jest w odpowiedniej odległości i na dobrej wysokości, inaczej będziesz się garbić.

4. Torba/torebka

Zrób przegląd zawartości swojej torby lub torebki – na pewno musisz przez cały czas dźwigać to wszystko? Zmieniaj ramię, na którym ją nosisz, lub przestaw się na plecak.

5. Spotkania, rozmowy, telewizja

Siedzenie w jednej pozycji przez dłuższy czas jest naprawdę niszczycielskie dla naszego ciała. Wstawaj i spaceruj podczas rozmów telefonicznych, w każdej przerwie w trakcie narady w pracy oraz w czasie przerw na reklamy, gdy oglądasz telewizję.

6. Chodzenie

Wyobraź sobie, że masz za sobą ścianę, o którą musisz się oprzeć całym ciałem – ustaw głowę tak, żeby uszy były nad barkami, a nie przed nimi.

7. Łóżko

Jeżeli Twój materac ma 8 lat lub więcej, raczej nadszedł już czas się z nim rozstać. W końcu w łóżku spędzasz sporą część doby. Najlepiej wybierz nowy z fizjoterapeutą w specjalistycznym sklepie.

Test sylwetki w biegu

Co jakiś czas nagraj się lub zrób serię zdjęć w biegu i oceń swoją postawę biegową. Zacznij od głowy, potem sprawdzaj kolejne elementy. Odhacz na liście, czy wszystkie punkty są OK.

  1. Patrzysz przed siebie, a nie w dół.
  2. Masz rozluźnione barki, zamiast napinać je i unosić do uszu.
  3. Wypinasz klatkę lekko do przodu, trzymasz się prosto.
  4. Pępek masz z przodu, a nie wyglądasz jak po ciosie w brzuch.
  5. Twój krok jest żwawy i płynny, czy wleczesz nogi tuż nad chodnikiem?
  6. Stopy stawiasz pod swoim ciałem, a nie daleko przed sobą.

Warto przeczytać:

RW 11-12/2018

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij