[ X ]

Drogi Użytkowniku,

W związku z tym, że począwszy od dnia 25.05.2018 r. na terenie Polski obowiązują nowe przepisy regulujące kwestie ochrony Państwa danych osobowych, Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych), (dalej zwane RODO), Motor-Presse Polska sp. z o.o. z siedzibą we Wrocławiu (53-238) przy ul. Ostrowskiego 7, wpisana do rejestru przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego prowadzonego przez Sąd Rejonowy dla Wrocławia – Fabrycznej we Wrocławiu, VI Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod nr KRS: 0000151026, NIP: 8990026326, REGON: 930327847 o kapitale zakładowym w wysokości 2.860.000,00 złotych zachęcamy do zapoznania się ze zaktualizowaną treścią "Polityki prywatności" naszych Serwisów. Znajdują się w niej szczegółowe informacje na temat zasad przetwarzania danych osobowych na naszych stronach internetowych.

Kontynuując korzystanie z naszej strony internetowej (również poprzez zamknięcie tego komunikatu) z wykorzystaniem domyślnych ustawień przeglądarki internetowej w zakresie prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez Motor-Presse Polska Sp. z o. o oraz naszych Zaufanych Partnerów do celów marketingowych, w szczególności na potrzeby wyświetlania reklam dopasowanych do Twoich zainteresowań i preferencji. Pamiętaj, że wyrażenie zgody jest dobrowolne. Możesz też odmówić zgody lub ograniczyć jej zakres zmieniając ustawienia plików cookies w przeglądarce.

Kontynuuj przeglądanie

PODZIEL SIĘ



OCEŃ
3.6

Przegrzanie: 3 sygnały ostrzegawcze

Najczęściej przegrzanie organizmu zdarza się w upalne dni, gdy żar dosłownie leje się z nieba. Może jednak zdarzyć się również wtedy, gdy jest po prostu ciepło i duszno. Zobacz, jak rozpoznać jego objawy i nie przekroczyć granicy wytrzymałości organizmu.

Przegrzanie organizmu biegacza rys. Rodale Images

Przegrzanie (hipertermia) to stan, w którym ciało nie jest w stanie samodzielnie walczyć z nadmiarem ciepła kumulującym się wewnątrz organizmu. Wystarczająco sprawny w bardziej sprzyjających warunkach mechanizm pocenia się, który jest głównym narzędziem termoregulacji ciała, teraz staje się nie dość wydolny i dochodzi do stopniowego wzrostu temperatury ciała. Aby nie przekroczyć cienkiej granicy między rozgrzaniem organizmu a jego przegrzaniem, obserwuj sygnały, którymi informuje Cię o sytuacji. Oto one:

Sygnał 1: Skurcze mięśni

Przyczyna: Przedłużony wysiłek w ciepłych i wilgotnych warunkach sprawia, że organizm traci płyny i minerały (elektrolity) przez parowanie z dróg oddechowych i pocenie. Duża utrata płynów i minerałów bez ich właściwego uzupełniania może prowadzić do odwodnienia i zaburzeń elektrolitowych, powodując bolesne skurcze niektórych grup mięśniowych.

Objawy: Silne skurcze mięśni brzucha, ud lub pośladkowych.

Szybka pomoc: Przerwij wysiłek i masuj mięsień, w którym nastąpił skurcz. Wyrównaj niedobory płynów i soli – pij płyny zawierające sód, napoje dla sportowców, zupy w puszce, zjedz solone przekąski.

 

Sygnał 2: Wyczerpanie cieplne

Przyczyna: Podobnie jak przy skurczach, przedłużony wysiłek w ciepłych i wilgotnych warunkach prowadzi do nasilonej utraty płynów i minerałów, ponieważ organizm próbuje ochłodzić się przez obfite wydzielanie potu. Niedostateczne uzupełnianie płynów i elektrolitów prowadzi do odwodnienia i nierównowagi elektrolitowej, która może powodować kurcze mięśni i w konsekwencji bardziej poważny stan – wyczerpanie cieplne.

Objawy: Temperatura wnętrza organizmu pomiędzy 38,8 a 40 stopni Celsjusza, ból głowy, osłabienie, obfity pot, nudności, wilgotna, lepka skóra.

Szybka pomoc: Odpocznij i nałóż zimny okład na głowę i szyję. Schroń się w chłodnym, zacienionym miejscu. Dodatkowo wyrównaj niedobory wody i sodu napojami oraz przekąskami zawierającymi sód.

Udar cieplny

Przyczyna: Ekstremalny wysiłek – bardzo szybki bieg połączony z upałem i wysoką wilgotnością, odwodnienie na skutek obfitego pocenia się, z osłabioną możliwością utrzymywania optymalnej temperatury przez organizm.

Objawy: temperatura wnętrza organizmu powyżej 40 °C, ból głowy, nudności, wymioty, biegunka, przyspieszone tętno, dezorientacja.

Szybka pomoc: Konieczna natychmiastowa interwencja medyczna, bo udar cieplny to stan zagrożenia życia. Biegacze cierpiący na udar wymagają lodowatej kąpieli i dożylnego podania płynów.

RW 02/2007

Komentarze

 (2)
ZOBACZ KOMENTARZE
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij