[ X ]

Drogi Użytkowniku,

W związku z tym, że począwszy od dnia 25.05.2018 r. na terenie Polski obowiązują nowe przepisy regulujące kwestie ochrony Państwa danych osobowych, Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych), (dalej zwane RODO), Motor-Presse Polska sp. z o.o. z siedzibą we Wrocławiu (53-238) przy ul. Ostrowskiego 7, wpisana do rejestru przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego prowadzonego przez Sąd Rejonowy dla Wrocławia – Fabrycznej we Wrocławiu, VI Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod nr KRS: 0000151026, NIP: 8990026326, REGON: 930327847 o kapitale zakładowym w wysokości 2.860.000,00 złotych zachęcamy do zapoznania się ze zaktualizowaną treścią "Polityki prywatności" naszych Serwisów. Znajdują się w niej szczegółowe informacje na temat zasad przetwarzania danych osobowych na naszych stronach internetowych.

Kontynuując korzystanie z naszej strony internetowej (również poprzez zamknięcie tego komunikatu) z wykorzystaniem domyślnych ustawień przeglądarki internetowej w zakresie prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez Motor-Presse Polska Sp. z o. o oraz naszych Zaufanych Partnerów do celów marketingowych, w szczególności na potrzeby wyświetlania reklam dopasowanych do Twoich zainteresowań i preferencji. Pamiętaj, że wyrażenie zgody jest dobrowolne. Możesz też odmówić zgody lub ograniczyć jej zakres zmieniając ustawienia plików cookies w przeglądarce.

Kontynuuj przeglądanie

PODZIEL SIĘ



OCEŃ
3.1

Jak dbać o ścięgno Achillesa? [PROFILAKTYKA, LECZENIE]

Chociaż ścięgno Achillesa jest największym i najsilniejszym ścięgnem w Twoim ciele, jest bardzo podatne na kontuzje związane z bieganiem. Zobacz, jak zmniejszyć prawdopodobieństwo wystąpienia zapalenia tego ścięgna.

fot. shutterstock.com

Kiedy Tetyda zanurzyła Achillesa w Styksie, by zapewnić mu odporność na ciosy, trzymała go za piętę. Ta pięta stała się jego słabym punktem i chyba biegacze to po nim odziedziczyli. Zapalenie ścięgna Achillesa pojawia się często u tych, którzy nagle zaczynają biegać znacznie więcej lub szybciej niż do tej pory albo do swojego codziennego treningu dodają górki lub sprinty.

Każdy krok to wyzwanie dla ścięgna, które musi zamortyzować uderzenie nogi o ziemię i unieść ją ponownie. Pomnóż to przez 1000 kroków na kilometr, a mikrourazy nawarstwią się w czasie, prowadząc do zapalenia. O zapaleniu ścięgna Achillesa świadczy ból, który pojawia się, gdy stajesz na palcach, sztywność nad piętą, zaczerwienienie i opuchlizna.

Ból pojawia się zazwyczaj tam, gdzie ścięgno łączy się z tyłem pięty, gdzie przyczepia się do łydki lub tuż nad dolną częścią kości piętowej.

Obrona

Kilkuminutowy spacer przed bieganiem. Wzmocnij mięśnie łydek: podnieś się na palcach stopy i powoli przez 10 sekund opuszczaj się, aż pięty dotkną ziemi.

Naprawa

Masz zapalenie ścięgna Achillesa? Zacznij leczenie od elastycznej opaski ze wzmocnieniem, która będzie podtrzymywać ścięgno i ściskać je, co zmniejszy opuchliznę. Nie bierz udziału w forsownych zajęciach, okładaj ścięgno lodem i trzymaj stopę wysoko.

Pomocny jest też masaż - poprawi krążenie krwi i w ten sposób przyczyni się do poprawy stanu ścięgna. Stosuj maść przeciwzapalną - ona również przyspiesza rekonwalescencję. Uważaj ze środkami przeciwbólowymi - stosując je, ryzykujesz kontuzję, ponieważ czujesz się lepiej, niż jest naprawdę.

Zanim zaczniesz biegać, ogrzewaj ścięgno Achillesa przez 10 min opatrunkiem rozgrzewającym, żeby je rozluźnić. Jeśli czujesz się gorzej, odwiedź lekarza sportowego. Nie zgadzaj się jednak na zastrzyk z kortyzonu, który podnosi ryzyko zerwania ścięgna.

Domowy sposób na zapalenie ścięgna Achillesa

Ten specjalny opatrunek przybliża początek mięśnia do miejsca przyczepu, co skraca ścięgno Achillesa i pozwala Ci w miarę bezpiecznie dalej biegać. Potrzebujesz plastra o szerokości ok. 3 cm i bandaża elastycznego.

1. Umieść kawałek plastra poziomo, w poprzek tylnej części łydki, w miejscu gdzie łączy się ze ścięgnem Achillesa. Drugi kawałek przyklej pod spodem przedniej części stopy.
2. Połącz oba poziome paski dłuższymi, poprowadzonymi na krzyż, tak by krzyżowały się dokładnie na pięcie.
3. Owiń całe miejsce bandażem. Pamiętaj, nie zaciskaj bandaża zbyt mocno, żeby nie blokować przepływu krwi.

 

RW 03/2007

Komentarze

 (3)
ZOBACZ KOMENTARZE
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij