[ X ]

Kontynuując korzystanie z naszej strony internetowej (również poprzez zamknięcie tego komunikatu), wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych na zasadach wskazanych w "Polityce prywatności"

Kontynuuj przeglądanie

REKLAMA
REKLAMA
PODZIEL SIĘ


OCEŃ
4.5

Zdrowy sen: 3 korzyści z wysypiania się

Jeśli nie chcesz, żeby życiówka była tylko marzeniem sennym, a treningi koszmarem, zacznij dbać o jakość snu. O tym, że formę i mięśnie buduje się w trakcie odpoczynku, na pewno już wiesz. Zobacz, co jeszcze ma Ci do zaoferowania porządny sen.

co daje sen, dobry sen, korzyści ze snu fot. Mitch Mandel

1. Wyostrza umysł

Wysypianie się może ograniczyć ryzyko demencji. Badania wykazały, że głęboka faza snu (NREM) pomaga usuwać związane z chorobą Alzheimera złogi w płacie czołowym. Zadbaj o dobrej jakości sen, włączając w telefonie tryb samolotowy. Według naukowców z Harvardu zabawa smartfonem opóźnia wydzielanie melatoniny nawet o 1,5 godziny i obniża jej poziom o połowę. To nie tylko utrudnia zasypianie, ale i zapadanie w głęboki, regenerujący sen. A jeśli zależy Ci nie tylko na zgłębieniu snu, ale i tematu, więcej o niekorzystym działaniu niebieskiego światła przeczytasz tutaj: Zdrowy, głęboki sen a bieganie.

2. Chroni serce

Badania wykazały związek niedosypiania z niższym poziomem cholesterolu HDL, co może skutkować chorobami serca. Jeżeli śpisz za krótko, zadbaj o odpowiednią temperaturę w sypialni, bo to jeden z najważniejszych czynników decydujących o jakości snu (optymalna to 15-19 stopni Celsjusza). I nie rozgrzewaj się tuż przed snem mocnym wyciskiem. Umiarkowane treningi biegowe są dla serca najlepszym zabezpieczeniem. 

REKLAMA

3. Zwęża talię

Z badań University of Leeds wynika, że dorośli z niedoborem snu są bardziej zagrożeni rozwojem nadwagi. Naukowcy zaobserwowali, że ludzie śpiący ok. 6 godzin mają w talii średnio o 3 cm więcej od badanych śpiących ok. 9 godzin. Różnice w potrzebach snu są indywidualne, ale obecnie uważa się, że dla większości dorosłych 7-9 h jest optymalne. Trzymaj się regularnych pór w łóżku, zwłaszcza wstawania, bo zmienne pobudki rozregulowują rytm snu. I - zawsze będziemy przypominać! - jedz zdrowo. "Odchudzające" właściwości snu na niewiele się zdadzą, jeśli dieta będzie kulała. Zerknij tutaj, jeśli chcesz się dowiedzieć, jak najprościej przejść na jasną stronę mocy: Jak jeść zdrowo? Zacznij od prostych zmian w jadłospisie.

RW 09-10/2018

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij